معرفت فلسفی، سال چهاردهم، شماره چهارم، پیاپی 56، تابستان 1396، صفحات 81-

    تحلیل «تشکیک وجود» صدرالمتألهین در چارچوب منطق فازى

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمدعلی دیباجی / *دانشیار - گروه فلسفه دانشگاه تهران / dibaji@ut.ac.ir
    زینب یوسف زاده / *کارشناس ارشد - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران / Z_YOSEFI84@YAHOO.COM
    چکیده: 

    در نظریه مجموعه ها نه تنها صفر و یک، بلکه میزان عضویت مجموعه اى از اعداد میان صفر و یک مطرح است؛ این اصل اساسى تفکر فازى است. دیگر جهان پیرامون تنها سیاه و سفید نیست، بلکه خاکسترى نیز هست و هر عضوى در این مجموعه خاکسترى، داراى ارزش عددى میان صفر تا یک است. از سوى دیگر نظام فلسفى صدرالمتألهین بر پایه اصالت وجود شکل گرفته و نوآورى و نقطه اوج آن طرح تشکیک در مراتب حقیقت وجود است. با توجه به مبناى اصالت وجود، وجود حقیقت واحدى است که تمام هویت و متن خارج را تشکیل مى دهد. این حقیقت واحد وجود که در موجودات کثیر و حقایق خارجى مشترک است، به نحو تشکیکى و ذومراتب در خارج موجود است. بهره مندى از تفکر تشکیکى در حکمت متعالیه، داراى آثارى سودمند در شناخت موجودات خارجى به عنوان حقایق متکثر است و به نوعى با تفکر فازى قرابت دارد. اکنون پرسش این است که آیا میان تفکر فازى و اصل تشکیک وجود قرابت و رابطه اى هست یا نه؟ این جستار درصدد پاسخ به این پرسش، به مؤلفه هاى متعددى رسیده است که این قرابت را اثبات مى کند.
     

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    فصل‏نامه‏اى علمى ـ پژوهشى در زمینه علوم فلسفى تابستان 1396

    سیدمحمدعلى دیباجى / دانشیار دانشگاه تهران    dibaji@ut.ac.ir

    زینب یوسف زاده / کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامى دانشگاه تهران    z_yosef184@yahoo.com

    دریافت: 24/9/95               پذیرش: 12/4/96

     

    چکیده

    در نظریه مجموعه ها نه تنها صفر و یک، بلکه میزان عضویت مجموعه اى از اعداد میان صفر و یک مطرح است؛ این اصل اساسى تفکر فازى است. دیگر جهان پیرامون تنها سیاه و سفید نیست، بلکه خاکسترى نیز هست و هر عضوى در این مجموعه خاکسترى، داراى ارزش عددى میان صفر تا یک است. از سوى دیگر نظام فلسفى صدرالمتألهین بر پایه اصالت وجود شکل گرفته و نوآورى و نقطه اوج آن طرح تشکیک در مراتب حقیقت وجود است. با توجه به مبناى اصالت وجود، وجود حقیقت واحدى است که تمام هویت و متن خارج را تشکیل مى دهد. این حقیقت واحد وجود که در موجودات کثیر و حقایق خارجى مشترک است، به نحو تشکیکى و ذومراتب در خارج موجود است. بهره مندى از تفکر تشکیکى در حکمت متعالیه، داراى آثارى سودمند در شناخت موجودات خارجى به عنوان حقایق متکثر است و به نوعى با تفکر فازى قرابت دارد. اکنون پرسش این است که آیا میان تفکر فازى و اصل تشکیک وجود قرابت و رابطه اى هست یا نه؟ این جستار درصدد پاسخ به این پرسش، به مؤلفه هاى متعددى رسیده است که این قرابت را اثبات مى کند.

     

    کلیدواژه ها: منطق فازى، صدرالمتألهین، اصالت وجود، تشکیک وجود.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دیباجی، سیدمحمدعلی، یوسف زاده، زینب.(1396) تحلیل «تشکیک وجود» صدرالمتألهین در چارچوب منطق فازى. فصلنامه معرفت فلسفی، 14(4)، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدعلی دیباجی؛ زینب یوسف زاده."تحلیل «تشکیک وجود» صدرالمتألهین در چارچوب منطق فازى". فصلنامه معرفت فلسفی، 14، 4، 1396، 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دیباجی، سیدمحمدعلی، یوسف زاده، زینب.(1396) 'تحلیل «تشکیک وجود» صدرالمتألهین در چارچوب منطق فازى'، فصلنامه معرفت فلسفی، 14(4), pp. 81-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دیباجی، سیدمحمدعلی، یوسف زاده، زینب. تحلیل «تشکیک وجود» صدرالمتألهین در چارچوب منطق فازى. معرفت فلسفی، 14, 1396؛ 14(4): 81-