معرفت فلسفی، سال بیستم، شماره سوم، پیاپی 79، بهار 1402، صفحات 129-

    بررسی معنای کنش از منظر آلفرد شوتز و علامه مصباح یزدی*

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    علی مصباح / *دانشیار - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / a-mesbah@qabas.net
    مجتبی مصباح / *دانشیار - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / M-mesbah@Qabas.net
    امین معظمی گودرزی / *دکتری - فلسفه علوم اجتماعی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / aminmoazami242@yahoo.com
    چکیده: 

    از منظر وبر، کنش رفتاری است که کنشگر به آن، معنایی ذهنی ضمیمه نماید. آلفرد شوتز بر این باور است که مقوله «معنا» در این تعریف، مبهم بوده و نیازمند تحلیلی فلسفی است. او با استمداد از «دیوره» برگسون و «زمان آگاهی درونی» هوسرل تلاش می کند که از حقیقت «معنا» پرده بردارد. در این راستا با رویکردی پدیدارشناختی به این نتیجه می رسد که تجارب زیسته اگو ذاتاً معنادار نیستند، بلکه با نگرش و توجه اگو به آنها معنادار می شوند. در واقع، این اعمال آگاهی اگو هستند که به تجارب سپر ی شده او معنا می بخشند. براین اساس کنشگر، معنایی به رفتار خود ضمیمه نمی کند، بلکه با تخیل و تجسم یک عمل پایان یافته، آن را به عنوان طرح یا غایت کنش در نظر می گیرد تا آنکه از طریق اجرای کنش در آینده به آن دست یابد. پس، معنای کنش چیزی جز همان عمل طراحی شده نیست. در این مقاله ما در ابتدا با رویکردی توصیفی به تبیین نظریه شوتز در باب معنای کنش مبادرت می ورزیم، سپس در گام بعدی با رویکردی تحلیلی و انتقادی به بیان اشکالات آن از منظر حکمت اسلامی می پردازیم و درنهایت، در راستای اسلامی سازی علوم انسانی به بازخوانی مسائل آن براساس مبانی حکمت اسلامی روی می آوریم. یافته های پژوهش از این قرار است که از منظر حکمت اسلامی، «معنا» در معنای عامش همان چیزی است که صور ذهنی ما در علم حصولی از آن حکایت می کنند و «معنای کنش» همان عنوانی است که عقل از رابطه میان «حرکات و سکناتی معین» و «غایتی معین» انتزاع می نماید.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 
    سال بیستم، شماره سوم، پیاپی 79، بهار 1402، ص 129ـ146

    نوع مقاله: پژوهشی
    * امین معظمی گودرزی/ دکترای فلسفه علوم اجتماعی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)     aminmoazami242@yahoo.com
    علی مصباح / دانشیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)    a-mesbah@qabas.net
    مجتبی مصباح / دانشیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)    m-mesbah@qabas.net
    دریافت: 17/10/1401       پذیرش: 19/02/1402
    چکیده
    از منظر وبر، کنش رفتاری است که کنشگر به آن، معنایی ذهنی ضمیمه نماید. آلفرد شوتز بر این باور است که مقوله «معنا» در این تعریف، مبهم بوده و نیازمند تحلیلی فلسفی است. او با استمداد از «دیوره» برگسون و «زمان آگاهی درونی» هوسرل تلاش می کند که از حقیقت «معنا» پرده بردارد. در این راستا با رویکردی پدیدارشناختی به این نتیجه می رسد که تجارب زیسته اگو ذاتاً معنادار نیستند، بلکه با نگرش و توجه اگو به آنها معنادار می شوند. در واقع، این اعمال آگاهی اگو هستند که به تجارب سپر ی شده او معنا می بخشند. براین اساس کنشگر، معنایی به رفتار خود ضمیمه نمی کند، بلکه با تخیل و تجسم یک عمل پایان یافته، آن را به عنوان طرح یا غایت کنش در نظر می گیرد تا آنکه از طریق اجرای کنش در آینده به آن دست یابد. پس، معنای کنش چیزی جز همان عمل طراحی شده نیست. در این مقاله ما در ابتدا با رویکردی توصیفی به تبیین نظریه شوتز در باب معنای کنش مبادرت می ورزیم، سپس در گام بعدی با رویکردی تحلیلی و انتقادی به بیان اشکالات آن از منظر حکمت اسلامی می پردازیم و درنهایت، در راستای اسلامی سازی علوم انسانی به بازخوانی مسائل آن براساس مبانی حکمت اسلامی روی می آوریم. یافته های پژوهش از این قرار است که از منظر حکمت اسلامی، «معنا» در معنای عامش همان چیزی است که صور ذهنی ما در علم حصولی از آن حکایت می کنند و «معنای کنش» همان عنوانی است که عقل از رابطه میان «حرکات و سکناتی معین» و «غایتی معین» انتزاع می نماید.

    کلیدواژه ها: معنا، کنش، رفتار، معنای کنش، دیرند یا دیوره، زمان آگاهی درونی، آلفرد شوتز.

    * این مقاله در همایش بین المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی» پذیرش شده است.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، علی، مصباح، مجتبی، معظمی گودرزی، امین.(1402) بررسی معنای کنش از منظر آلفرد شوتز و علامه مصباح یزدی*. فصلنامه معرفت فلسفی، 20(3)، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی مصباح؛ مجتبی مصباح؛ امین معظمی گودرزی."بررسی معنای کنش از منظر آلفرد شوتز و علامه مصباح یزدی*". فصلنامه معرفت فلسفی، 20، 3، 1402، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، علی، مصباح، مجتبی، معظمی گودرزی، امین.(1402) 'بررسی معنای کنش از منظر آلفرد شوتز و علامه مصباح یزدی*'، فصلنامه معرفت فلسفی، 20(3), pp. 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، علی، مصباح، مجتبی، معظمی گودرزی، امین. بررسی معنای کنش از منظر آلفرد شوتز و علامه مصباح یزدی*. معرفت فلسفی، 20, 1402؛ 20(3): 129-