صفحهها:
107-123
تاریخ دریافت: 1401/01/25
تاریخ پذیرش: 1401/06/16
چکیده:
تبیین مفهوم تعلیم و تربیت در جهان بینی صدرایی که هم جامعیت دارد و هم به نگاه دین نزدیک تر است در بنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بسیار ضروری و تأثیرگذار است. در ارائه تعاریف و تبیین مفاهیم هم علاوه بر رعایت سنخیت با ریشه های لغات، باید انطباق و تناسب آنها با فلسفه و جهان بینی مقبول هم مورد لحاظ و اهتمام باشند، این امر ما را به بازنگری در فهم معانی این واژه ها در این چارچوب فرامی خواند. لازمه این امر تتبع و تحقیق و تدقیق در کتب لغت و نیز اهتمام به تأمین نظر جهان بینی صدرایی است. کاربرد واژه تعلیم در مواردی است که با تکرار زیاد، اثری در نفس متعلم ایجاد می شود و این امر با رمز اصلی تعلیم در نگاه صدرایی ـ که رسوخ هیئت حاصل از تکرار در نفس است ـ کاملاً همخوان است. تربیت را از چهار ریشه دانسته اند که در همه موارد معنای افزایش و ازدیاد هست و این معنا با حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول و اشتداد مرتبه وجود انسانی در آثار صدرالمتألهین سازگاری دارد و آنچه موجب ازدیاد و شدت و افزونی خود متربی بشود، و وجود آن را اشتداد بخشد، تربیت نامیده می شود. آنچه برای اشتداد وجود انسان، باید افزایش یابد، تقواست و اصل و روح تقوا، ایمان است که دستیابی به لایه اول ایمان با تعلیم و لایه دوم با سلوک است و لایه سوم هم پس از کسب تقوا از طرف خداوند افاضه خواهد شد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فیاضی، غلامرضا، نوذری، محمود، مهدی هاشمی، موسی.(1401) مفهوم تعلیم و تربیت در حکمت متعالیه. فصلنامه معرفت فلسفی، 20(1)، 107-123
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
غلامرضا فیاضی؛ محمود نوذری؛ موسی مهدی هاشمی."مفهوم تعلیم و تربیت در حکمت متعالیه". فصلنامه معرفت فلسفی، 20، 1، 1401، 107-123
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فیاضی، غلامرضا، نوذری، محمود، مهدی هاشمی، موسی.(1401) 'مفهوم تعلیم و تربیت در حکمت متعالیه'، فصلنامه معرفت فلسفی، 20(1), pp. 107-123
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فیاضی، غلامرضا، نوذری، محمود، مهدی هاشمی، موسی. مفهوم تعلیم و تربیت در حکمت متعالیه. معرفت فلسفی، 20, 1401؛ 20(1): 107-123