صفحهها:
59-74
تاریخ دریافت: 1399/04/18
تاریخ پذیرش: 1399/09/25
چکیده:
چیستی «صراط» و ویژگی های آن از مسائل مهم الهیات و معارف دینی است. هر نوع تبیین و تفسیری از آن در مباحث کلامی و شبکهی معارف دین تأثیرگذار است. در این تحقیق «معنا و حقیقت صراط»، در سه حوزهی تکوین، تشریع و جزا از منظر علامه طباطبائی بررسی شده است. نتیجه تحقیق اینکه ایشان در منظومه فکری و جهان بینی خویش به نظام های چهارگانهی 1. علّی و معلولی، 2. حرکت، 3. مولویت و عبودیت و 4. ربوبی پرداخته و در هر کدام تعریفی منطبق با همان نظام، برای صراط ارائه کرده است. «صراط»، در حوزهی تکوین، با نظر به دو نظامِ «علّی و معلولی» و «حرکت» (در صورتی که حرکت غیرارادی باشد) تبیین گردیده و در حوزهی تشریع با نظر به سه نظام «حرکت» (در قسم حرکت ارادی)، «مولویت و عبودیت» و «ربوبیّت» تعریف شده است. در حوزهی جزا، تعریفی معطوف به تعریف صراط تشریعی ارائه می گردد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرزایی، سجاد، حاجی ابراهیم، رضا.(1400) معنا و حقیقت فلسفی ـ کلامی «صراط» از منظر علامه طباطبائی. فصلنامه معرفت فلسفی، 18(3)، 59-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سجاد میرزایی؛ رضا حاجی ابراهیم."معنا و حقیقت فلسفی ـ کلامی «صراط» از منظر علامه طباطبائی". فصلنامه معرفت فلسفی، 18، 3، 1400، 59-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرزایی، سجاد، حاجی ابراهیم، رضا.(1400) 'معنا و حقیقت فلسفی ـ کلامی «صراط» از منظر علامه طباطبائی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 18(3), pp. 59-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرزایی، سجاد، حاجی ابراهیم، رضا. معنا و حقیقت فلسفی ـ کلامی «صراط» از منظر علامه طباطبائی. معرفت فلسفی، 18, 1400؛ 18(3): 59-74