صفحهها:
115-130
تاریخ دریافت: 1398/12/12
تاریخ پذیرش: 1399/06/25
چکیده:
مسئله ذهنیت و عینیت در فلسفه عرصههای متفاوتی از زندگی بشری را تحت تأثیر قرار داده است. از جمله این عرصهها فلسفه هنر و به ویژه مسئله شناخت زیبایی است. صدرالمتألهین و کانت، دو فیلسوف اسلامی و غربی هستند که در این حوزه کنکاش و نظریات تأثیرگذاری را مطرح کرده اند. با مقایسه دیدگاه هر دو فیلسوف میتوان به این نتیجه رسید که هر دو به گونه ای معتقد به دخالت ذهن در درک زیبایی هستند؛ ولی کانت ورای زیبایی ذهنی، زیبایی عینی را قبول ندارد و تمام زیبایی را به ذهن و احساس درکشده ناشی از آن بازمی گرداند. در مقابل اگرچه صدرالمتألهین ذهن را در درک زیبایی دخیل می داند و قائل به درک زیبایی در مرتبه بالاتری از عالم مادی است، اما حقیقت زیبایی را از آن جهت که از اوصاف وجود و مساوق با وجود است، متشخص در خارج لحاظ می کند. صدرالمتألهین با گنجاندن زیبایی تحت معقولات فلسفی و کانت با ذهنیِ صرف دانستن زیبایی، در عمل وجودی مستقل برای زیبایی در نظر نمیگیرند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امام جمعه، سیدمهدی، میرمرشدی، سیدمحمدمحسن.(1399) عینیت و ذهنیت زیبایی در فلسفه کانتی و صدرایی. فصلنامه معرفت فلسفی، 18(2)، 115-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدمهدی امام جمعه؛ سیدمحمدمحسن میرمرشدی."عینیت و ذهنیت زیبایی در فلسفه کانتی و صدرایی". فصلنامه معرفت فلسفی، 18، 2، 1399، 115-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امام جمعه، سیدمهدی، میرمرشدی، سیدمحمدمحسن.(1399) 'عینیت و ذهنیت زیبایی در فلسفه کانتی و صدرایی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 18(2), pp. 115-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امام جمعه، سیدمهدی، میرمرشدی، سیدمحمدمحسن. عینیت و ذهنیت زیبایی در فلسفه کانتی و صدرایی. معرفت فلسفی، 18, 1399؛ 18(2): 115-130