معرفت فلسفی، سال پانزدهم، شماره سوم، پیاپی 59، بهار 1397، صفحات -

    تحلیل مفهومی «ثبوت بالعرض» و «ثبوت بالتبع» در حیطۀ‎ صفات الهی، از منظر صدرالمتألهین

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    قاسمعلی کوچنانی / *دانشیار - گروه کلام و فلسفه دانشگاه تهران / kochnani@ut.ac.ir
    محمدحسین وفائیان / *دانشجوی دکتری - فلسفه اسلامی/ تهران / mh_vafaiyan@yahoo.com
    چکیده: 

    در حکمت متعالیه، ثبوت صفات الهی برای باری تعالی به مثابه ثبوت وجود برای ماهیت انگاشته می شود. این ثبوت، گاه متصف به «ثبوت بالعرض» و گاه نیز متصف به «ثبوت بالتبع» می گردد. «ثبوت بالعرض» در نگاه منطق‎دانان و به اذعان صدرالمتألهین، ثبوتی غیرحقیقی و مجازی است؛ درحالی‎که در «ثبوت بالتبع»، محمول برای موضوع به نحو اجمالی ثابت می گردد. اعتقاد به این دو نوعِ متفاوت از ثبوت برای صفات الهی و ماهیات، در بدو امر ناممکن و متناقض‎نماست. مسئله پژوهش جاری، تحلیل معناشناختی «ثبوت بالتبع» و «ثبوت بالعرض» از منظر صدرالمتألهین و مقایسه آن دو با یکدیگر برای اثبات یا رفع متناقض‎نمای مذکور است. رهیافت به دست آمده که با روش تحلیلی ـ منطقی عبارات صدرالمتألهین حاصل گشته است، بیان دو احتمال در معنای «ثبوت بالتبع»، با لحاظِ دو نگاه متفاوت نسبت به ماهیات و صفات الهی است که هیچ‎یک با «ثبوت بالعرض» ناسازگار نخواهند بود.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پانزدهم، شماره سوم، پیاپی 59، بهار 1397

    محمدحسین وفائیان / دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران      Mh_vafaiyan@ut.ac.ir
    قاسمعلی کوچنانی / دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران     kochnani@ut.ac.ir
    دریافت: 16/11/95                  پذیرش: 01/06/96

    چکیده
    در حکمت متعالیه، ثبوت صفات الهی برای باری تعالی به مثابه ثبوت وجود برای ماهیت انگاشته می شود. این ثبوت، گاه متصف به «ثبوت بالعرض» و گاه نیز متصف به «ثبوت بالتبع» می گردد. «ثبوت بالعرض» در نگاه منطق‎دانان و به اذعان صدرالمتألهین، ثبوتی غیرحقیقی و مجازی است؛ درحالی‎که در «ثبوت بالتبع»، محمول برای موضوع به نحو اجمالی ثابت می گردد. اعتقاد به این دو نوعِ متفاوت از ثبوت برای صفات الهی و ماهیات، در بدو امر ناممکن و متناقض‎نماست. مسئله پژوهش جاری، تحلیل معناشناختی «ثبوت بالتبع» و «ثبوت بالعرض» از منظر صدرالمتألهین و مقایسه آن دو با یکدیگر برای اثبات یا رفع متناقض‎نمای مذکور است. رهیافت به دست آمده که با روش تحلیلی ـ منطقی عبارات صدرالمتألهین حاصل گشته است، بیان دو احتمال در معنای «ثبوت بالتبع»، با لحاظِ دو نگاه متفاوت نسبت به ماهیات و صفات الهی است که هیچ‎یک با «ثبوت بالعرض» ناسازگار نخواهند بود.
    کلیدواژه ها: ثبوت ماهیت برای وجود، صفات الهی، وجود بالتبع، وجود بالعرض، صدرالمتألهین.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کوچنانی، قاسمعلی، وفائیان، محمدحسین.(1397) تحلیل مفهومی «ثبوت بالعرض» و «ثبوت بالتبع» در حیطۀ‎ صفات الهی، از منظر صدرالمتألهین. فصلنامه معرفت فلسفی، 15(3)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسمعلی کوچنانی؛ محمدحسین وفائیان."تحلیل مفهومی «ثبوت بالعرض» و «ثبوت بالتبع» در حیطۀ‎ صفات الهی، از منظر صدرالمتألهین". فصلنامه معرفت فلسفی، 15، 3، 1397، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کوچنانی، قاسمعلی، وفائیان، محمدحسین.(1397) 'تحلیل مفهومی «ثبوت بالعرض» و «ثبوت بالتبع» در حیطۀ‎ صفات الهی، از منظر صدرالمتألهین'، فصلنامه معرفت فلسفی، 15(3), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کوچنانی، قاسمعلی، وفائیان، محمدحسین. تحلیل مفهومی «ثبوت بالعرض» و «ثبوت بالتبع» در حیطۀ‎ صفات الهی، از منظر صدرالمتألهین. معرفت فلسفی، 15, 1397؛ 15(3): -