معرفت فلسفی، سال چهاردهم، شماره چهارم، پیاپی 56، تابستان 1396، صفحات 131-

    مقابله توماس رید با شکاکیت بر اساس فهم عرفى

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسینعلی نصراللهی / *دانشجوی دکتری - فلسفه دین دانشگاه تهران / h.a.nasrollahi@alumni.ut.ac.ir
    عباس یزدانی / *دانشیار - گروه فلسفه دین دانشگاه تهران / a.yazdani@ut.ac.ir
    چکیده: 

    پس از آنکه فیلسوفانى مانند لاک، بارکلى و هیوم نقایص ساختمان معرفتى دکارتى را کشف کردند و لوازم شکاکانه نهفته در آن را آشکار ساختند، ناامیدى از دستیابى به معرفت، فضاى فلسفى قرن هجدهم را آکنده بود. نخستین کسى که به صورت نظام مند به مقابله با شکاکیت مدرن برخاست، توماس رید بود. او با تکیه بر اصول اولیه فهم عرفى به چالش در نظریه پندارها که شکاکان آن را مسلم فرض کرده بودند پرداخت و آن را منافر با فهم عرفى معرفى کرد. در این نوشتار مى کوشیم با استفاده از کتب رید و مکتوباتى که درباره اندیشه هاى وى نوشته شده است، اشکالات رید علیه نظریه پندارها و نظریه جایگزین او در باب ادراک را شرح دهیم. همچنین استدلال هاى او در برابر زیاده خواهى هاى شکاکان را که عبارت اند از استدلال بر اساس عجز، لزوم احتیاط و سابقه، و برهان مانعه الخلو او در باب ناچارى از اعتماد بر قواى باورساز طرح و تبیین خواهیم کرد. در پایان به روش شناسى دلیل از دیدگاه رید مى پردازیم و در بخش نتیجه خواهیم گفت ما چاره اى جز اعتماد بر قواى باورساز نداریم.
     

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    فصل‏نامه‏اى علمى ـ پژوهشى در زمینه علوم فلسفى تابستان 1396

    حسینعلى نصراللهى / دانشجوى دکترى فلسفه دین دانشگاه تهران          h.a.nasrollahi@alumni.ut.ac.ir

    عباس یزدانى / دانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران        a.yazdani@ut.ac.ir

    دریافت: 29/9/95               پذیرش: 11/2/96

     

    چکیده

    پس از آنکه فیلسوفانى مانند لاک، بارکلى و هیوم نقایص ساختمان معرفتى دکارتى را کشف کردند و لوازم شکاکانه نهفته در آن را آشکار ساختند، ناامیدى از دستیابى به معرفت، فضاى فلسفى قرن هجدهم را آکنده بود. نخستین کسى که به صورت نظام مند به مقابله با شکاکیت مدرن برخاست، توماس رید بود. او با تکیه بر اصول اولیه فهم عرفى به چالش در نظریه پندارها که شکاکان آن را مسلم فرض کرده بودند پرداخت و آن را منافر با فهم عرفى معرفى کرد. در این نوشتار مى کوشیم با استفاده از کتب رید و مکتوباتى که درباره اندیشه هاى وى نوشته شده است، اشکالات رید علیه نظریه پندارها و نظریه جایگزین او در باب ادراک را شرح دهیم. همچنین استدلال هاى او در برابر زیاده خواهى هاى شکاکان را که عبارت اند از استدلال بر اساس عجز، لزوم احتیاط و سابقه، و برهان مانعه الخلو او در باب ناچارى از اعتماد بر قواى باورساز طرح و تبیین خواهیم کرد. در پایان به روش شناسى دلیل از دیدگاه رید مى پردازیم و در بخش نتیجه خواهیم گفت ما چاره اى جز اعتماد بر قواى باورساز نداریم.

     

    کلیدواژه ها: فهم عرفى، توماس رید، شکاکیت، نظریه پندارها.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نصراللهی، حسینعلی، یزدانی، عباس.(1396) مقابله توماس رید با شکاکیت بر اساس فهم عرفى. فصلنامه معرفت فلسفی، 14(4)، 131-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینعلی نصراللهی؛ عباس یزدانی."مقابله توماس رید با شکاکیت بر اساس فهم عرفى". فصلنامه معرفت فلسفی، 14، 4، 1396، 131-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نصراللهی، حسینعلی، یزدانی، عباس.(1396) 'مقابله توماس رید با شکاکیت بر اساس فهم عرفى'، فصلنامه معرفت فلسفی، 14(4), pp. 131-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نصراللهی، حسینعلی، یزدانی، عباس. مقابله توماس رید با شکاکیت بر اساس فهم عرفى. معرفت فلسفی، 14, 1396؛ 14(4): 131-