معرفت فلسفی، سال سیزدهم، شماره اول، پیاپی 49، پاییز 1394، صفحات 145-

    «تداخل وجودى» خداوند و مخلوقات

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمدمهدی نبویان / *دکتری - فلسفه تطبیقی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / smm.nabavian@yahoo.com
    چکیده: 

    یکى از مباحث مهمى که دانشمندان علوم دینى را متوجه خود ساخته، «رابطه مخلوقات با خداوند»  است. فیلسوفان و عرفا نیز در این مسئله اظهارنظر کرده و مطابق مبانى خویش به تبیین رابطه  مخلوقات با خداوند پرداخته اند. تداخل وجودى یکى از نظرات بدیعى است که دیدگاهى تازه را در  این مسئله مطرح ساخته است. مطابق این نظریه، وجود نامتناهى خداوند در عین آنکه در همه  ساحت ها و مواطن وجودى حاضر است و هیچ موطنى خالى از وجود وى نیست، منافاتى با وجود  حقیقى مخلوقات نخواهد داشت؛ به گونه اى که وجود خداوند متداخل در مواطن وجودى مخلوقات  خواهد بود. مطابق این نظریه، مخلوقات نیز مانند خداوند وجود حقیقى دارند؛ اما موطن وجودى  آنها جدا از موطن وجودى خداوند نخواهد بود؛ زیرا در غیر این صورت مستلزم تناهى وجودى  خداوند است، بلکه مخلوقات در همان موطن وجودى خداوند داخل اند؛ به نحوى که هر معلولى به  اندازه و مرتبه وجودى خود متداخل با وجود خداوند است. این مقاله با بیان دقیق معناى تداخل و  تفاوت آن با الفاظ قریب المعنى به تبیین نظریه تداخل وجودى پرداخته و در پایان شواهدى از آیات  و روایات نیز براى آن بیان کرده است.
     

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    فصل نامه اى علمى ـ پژوهشى در زمینه علوم فلسفى پاییز 1394

    سیدمحمدمهدى نبویان / دانشجوى دکترى فلسفه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره    nabavian2565@anjomedu.ir

    غلامرضا فیاضى / استاد فلسفه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره

    دریافت: 2/9/93               پذیرش: 4/4/94

    چکیده

    یکى از مباحث مهمى که دانشمندان علوم دینى را متوجه خود ساخته، «رابطه مخلوقات با خداوند»  است. فیلسوفان و عرفا نیز در این مسئله اظهارنظر کرده و مطابق مبانى خویش به تبیین رابطه  مخلوقات با خداوند پرداخته اند. تداخل وجودى یکى از نظرات بدیعى است که دیدگاهى تازه را در  این مسئله مطرح ساخته است. مطابق این نظریه، وجود نامتناهى خداوند در عین آنکه در همه  ساحت ها و مواطن وجودى حاضر است و هیچ موطنى خالى از وجود وى نیست، منافاتى با وجود  حقیقى مخلوقات نخواهد داشت؛ به گونه اى که وجود خداوند متداخل در مواطن وجودى مخلوقات  خواهد بود. مطابق این نظریه، مخلوقات نیز مانند خداوند وجود حقیقى دارند؛ اما موطن وجودى  آنها جدا از موطن وجودى خداوند نخواهد بود؛ زیرا در غیر این صورت مستلزم تناهى وجودى  خداوند است، بلکه مخلوقات در همان موطن وجودى خداوند داخل اند؛ به نحوى که هر معلولى به  اندازه و مرتبه وجودى خود متداخل با وجود خداوند است. این مقاله با بیان دقیق معناى تداخل و  تفاوت آن با الفاظ قریب المعنى به تبیین نظریه تداخل وجودى پرداخته و در پایان شواهدى از آیات  و روایات نیز براى آن بیان کرده است.

     

    کلیدواژه ها: رابطه خداوند و مخلوقات، تداخل، تداخل اجسام، تداخل وجودى، اجتماع و حلول.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فیاضی، غلامرضا، نبویان، سیدمحمدمهدی.(1394) «تداخل وجودى» خداوند و مخلوقات. فصلنامه معرفت فلسفی، 13(1)، 145-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    غلامرضا فیاضی؛ سیدمحمدمهدی نبویان."«تداخل وجودى» خداوند و مخلوقات". فصلنامه معرفت فلسفی، 13، 1، 1394، 145-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فیاضی، غلامرضا، نبویان، سیدمحمدمهدی.(1394) '«تداخل وجودى» خداوند و مخلوقات'، فصلنامه معرفت فلسفی، 13(1), pp. 145-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فیاضی، غلامرضا، نبویان، سیدمحمدمهدی. «تداخل وجودى» خداوند و مخلوقات. معرفت فلسفی، 13, 1394؛ 13(1): 145-