معرفت فلسفی، سال نهم، شماره اول، پیاپی 33، پاییز 1390، صفحات 105-132

    سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ احسان ترکاشوند / دانشجوى دكترى مدرّسى معارف مبانى نظرى اسلام، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى (ره) / torkashvand110@yahoo.com
    اکبر میرسپاه / استاديار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى (ره) / mirsepah@qabas.net
    چکیده: 
    واژه «برزخ» در لغت و نیز در اصطلاح، معانى گوناگونى دارد که عدم توجه دقیق به این معانى، گاه موجب سوء برداشت از آن واژه مى‏شود. از این‏رو، شایسته است که در یک پژوهش تطبیقى، معانى واژه «برزخ» را در اصطلاح فلاسفه، عرفا، و متکلّمان به طور دقیق بررسى نماییم تا به این وسیله مانع از هرگونه سوء برداشت از این واژه در اصطلاحات گوناگون شویم. از دیدگاه فلاسفه مسلمان، برزخ به مرتبه‏اى از وجود گفته مى‏شود که حدّ وسط بین عالم مادّه و عالم عقل است و به دو قسم متّصل و منفصل تقسیم مى‏شود. امّا از نظر عرفا، برزخ به دو قسم نزولى و صعودى تقسیم مى‏گردد؛ قوس نزول و صعود برزخ عرفا هرکدام حصّه‏اى از مثال منفصل فلاسفه محسوب مى‏شود. از دیدگاه متکلّمان، برزخ همان عالم حدّ فاصل مرگ و قیامت انسان است که از نظر مفهوم، با برزخ در اصطلاح فلاسفه و عرفا تباین دارد؛ ولى از نظر مصداق، همان قوس صعودى برزخ عرفاست و با برزخ فلاسفه رابطه عامّ و خاصّ من‏وجه دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Comparative Review on the Meaning of Barzakh and Mithāl in the works of Muslim Philosophers, Gnostics, and Theologians
    Abstract: 
    The term, “Barzakh” (inter-world) has different literal and technical meanings, and confusing them leads to misunderstanding. This preoccupation was the motive behind this article to sift through to works of philosophers, gnostics, and theologians in order to clarify the exact meanings they invest this term with. The authors conclude that Muslim philosophers use the term “barzakh” to refer to a world between the material and the intellectual worlds, and they divide it into distinct and indistinct ones. Gnostics, on the other hand, divide it into ascending and descending ones. They together form parts of the philosophers’ distinct mithāl. For theologians, however, barzakh represents the intermediary gap between one’s death and the one’s resurrection in the hereafter. It differs, conceptually, from that of philosophers and Gnostics, but it refers to the ascending curve of barzakh in Gnostics.
    References: 
    References: 
    • ـ آرتور، جفرى، واژه‏هاى دخيل در قرآن، ترجمه فريدون بدره‏اى، تهران، توس، 1372.
    • ـ آشتيانى، سيد جلال‏الدين، شرح مقدّمه قيصرى بر فصوص الحكم، قم، دفتر تبليغات اسلامى، 1365.
    • ـ ابن‏سينا، حسين‏بن عبداللّه، الاشارات و التنبيهات، قم، نشر البلاغه، 1375.
    • ـ ابن‏عربى، محيى‏الدين، فتوحات المكّية، بيروت، دارصادر، بى‏تا.
    • ـ ـــــ ، مطلع خصوص الكلم فى معانى فصوص الحكم، شرح داوودبن محمود قيصرى، تهران، انوارالهدى، 1416ق.
    • ـ ابن‏فارس، محمّدبن زكريا، معجم مقاييس اللغه، بيروت، مكتب الاعلام‏الاسلامى، 1404ق.
    • ـ ابن‏منظور، محمّدبن مكرم، لسان العرب، بيروت، دار احياء التراث‏العربى، 1416ق.
    • ـ الازهرى، محمّدبن احمد، معجم تهذيب اللغة، بيروت، دارالمعرفة، 1422ق.
    • ـ انيس، ابراهيم و ديگران، المعجم الوسيط، چ سوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1408ق.
    • ـ ايجى، عبدالرحمن‏بن احمد، المواقف فى علم الكلام، بيروت، عالم‏الكتب، بى‏تا.
    • ـ تفتازانى، سعدالدين، شرح المقاصد، قم، شريف رضى، 1409ق.
    • ـ جامى، عبدالرحمن‏بن احمد، نقد النصوص فى شرح نقش الفصوص، مقدّمه، تصحيح و تعليقات ويليام چيتيك و پيشگفتار سيد جلال‏الدين آشتيانى، چ دوم، تهران، مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگى، 1370.
    • ـ جوادى آملى، عبداللّه، رحيق مختوم: شرح حكمت متعاليه، تهيه و تنظيم حميد پارسانيا، قم، اسراء، 1375.
    • ـ جوهرى، اسماعيل‏بن حمّاد، الصّحاح، تاج اللّغه و صحاح العربيه، بيروت، دارالعلم للملايين، 1399ق.
    • ـ حسن‏زاده آملى، حسن، دو رساله مثل و مثال، تهران، طوبى، 1382.
    • ـ حلّى، حسن‏بن يوسف، كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد، تصحيح، مقدّمه و تعليقات حسن حسن‏زاده آملى، قم، مؤسسة النشر الاسلامى، 1413ق.
    • ـ داماد، مير محمّدباقر، القبسات، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران، 1367.
    • ـ دشتكى، غياث‏الدين، اشراق هياكل النور، تقديم و تحقيق على اوجبى، تهران، ميراث مكتوب، 1382.
    • ـ دوانى، جلال‏الدين، شواكل الحور فى شرح هياكل النور، مشهد، بنياد پژوهش‏هاى اسلامى آستان قدس رضوى، 1411ق.
    • ـ رازى، فخرالدين، كتاب معالم اصول الدين، بيروت، دارالفكر اللبنانى، 1992م.
    • ـ راغب اصفهانى، حسين‏بن محمّد، مفردات الفاظ القرآن، بيروت و دمشق، الدار الشاميه و دارالقلم، بى‏تا.
    • ـ زبيدى، محمّدمرتضى، تاج العروس من جواهر القاموس، بيروت، دار مكتبة الحياة، بى‏تا.
    • ـ زمخشرى، محمودبن عمر، الكشاف عن غوامض التنزيل، چ سوم، بيروت، دارالكتب العربى، 1407ق.
    • ـ سبزوارى، ملّاهادى، شرح المنظومه، تصحيح حسن حسن‏زاده آملى، تهران، ناب، 1422ق.
    • ـ سهروردى، شهاب‏الدين، مجموعه مصنّفات شيخ اشراق، چ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 1380.
    • ـ سيوطى، جلال‏الدين، الدر المنثور فى تفسير المأثور، قم، كتابخانه آيت‏اللّه العظمى مرعشى نجفى، 1404ق.
    • ـ شهرزورى، شمس‏الدين محمّد، رسائل شجرة الالهيه فى علوم الحقايق الربانيه، مقدّمه، تصحيح و تحقيق نجفقلى حبيبى، تهران، مؤسسه حكمت و فلسفه ايران، 1383.
    • ـ ـــــ ، شرح حكمة الاشراق، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، 1372.
    • ـ شيرازى، قطب‏الدين، شرح حكمت الاشراق، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، 1383.
    • ـ شير، السيد ادّى، معجم الالفاظ الفارسيه المعرّبه، بيروت، مكتبه لبنان، 1990م.
    • ـ صدوق، محمّدبن على، الاعتقادات فى دين الاماميه، قم، علميه، 1412ق.
    • ـ طباطبائى، سيد محمّدحسين، الميزان فى تفسير القرآن، چ پنجم، قم، مكتبة النشر الاسلامى، 1417ق.
    • ـ ـــــ ، نهاية الحكمة، تعليقه غلامرضا فيّاضى، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، 1382.
    • ـ طبرسى، فضل‏بن حسن، مجمع البيان، چ سوم، تهران، ناصر خسرو، 1372.
    • ـ طريحى، فخرالدين، مجمع البحرين، چ دوم، بى‏جا، مكتبة المرتضوية لإحياء الآثار الجعفرية، بى‏تا.
    • ـ طوسى، محمّدبن حسن، التبيان فى تفسير القرآن، بيروت، دار احياء التراث العربى، بى‏تا.
    • ـ طوسى، نصيرالدين، شرح الاشارات و التنبيهات، قم، نشر البلاغه، 1375.
    • - عبدالجبار، بن احمد، شرح الاصول الخمسه، بى‏جا، مكتبة وهبه، 1408ق.
    • ـ عبوديت، عبدالرسول و مجتبى مصباح، خداشناسى فلسفى، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، 1384.
    • ـ عبدالرسول، عبوديت، هستى‏شناسى، چ پنجم، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، 1379.
    • ـ ـــــ ، درآمدى به نظام حكمت صدرايى، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، 1389.
    • ـ فنارى، محمّدبن حمزه، مصباح الأنس فى شرح غيب الجمع و الوجود، چ دوم، بى‏جا، فجر، 1363.
    • ـ فيروزآبادى، محمّدبن يعقوب، القاموس المحيط، بيروت، دار احياء التراث العربى، 1412ق.
    • ـ فيض كاشانى، ملّامحسن، علم اليقين فى اصول الدين، قم، بيدار، 1418ق.
    • ـ قرطبى، محمّدبن احمد، الجامع لاحكام القرآن، تهران، ناصر خسرو، 1364.
    • ـ كلينى، محمّدبن يعقوب، الكافى، چ دوم، تهران، اسلاميه، 1365.
    • ـ لاهيجى، بهايى، رساله نوريه در عالم مثال، تصحيح سيد جلال‏الدين آشتيانى، چ دوم، تهران، دفتر مطالعات دينى هنر، 1372.
    • ـ مصباح، محمّدتقى، آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبليغات اسلامى، 1377.
    • ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1368.
    • ـ مفيد، محمّدبن محمّد نعمان، تصحيح الاعتقاد، قم، رضى، 1363.
    • ـ ملّاصدرا (صدرالدين محمّدبن ابراهيم شيرازى)، اسرار الآيات، تهران، انجمن حكمت و فلسفه ايران، 1360.
    • ـ ـــــ ، الحاشية على الهيات الشفاء، قم، بيدار، بى‏تا.
    • ـ ـــــ ، الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، بيروت، اعلمى، 1423ق.
    • ـ ـــــ ، الشواهد الربوبيه فى المناهج السلوكيه، چ دوم، مشهد، المركز الجامعى للنشر، 1360.
    • ـ ـــــ ، المبدأ و المعاد، تصحيح سيد جلال‏الدين آشتيانى، تهران، انجمن حكمت و فلسفه ايران، 1354.
    • ـ ـــــ ، تفسير القرآن الكريم، چ دوم، قم، بيدار، 1366.
    • ـ يزدان‏پناه، سيد يداللّه، مبانى و اصول عرفان نظرى، نگارش سيد عطاء انزلى، قم، مؤسسه آمورشى و پژوهشى امام خمينى، 1389.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ترکاشوند، احسان، میرسپاه، اکبر.(1390) سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان. فصلنامه معرفت فلسفی، 9(1)، 105-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احسان ترکاشوند؛ اکبر میرسپاه."سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان". فصلنامه معرفت فلسفی، 9، 1، 1390، 105-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ترکاشوند، احسان، میرسپاه، اکبر.(1390) 'سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان'، فصلنامه معرفت فلسفی، 9(1), pp. 105-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ترکاشوند، احسان، میرسپاه، اکبر. سیرى تطبیقى در معناى «برزخ» و «مثال» از دیدگاه فلاسفه، عرفا، و متکلّمان. معرفت فلسفی، 9, 1390؛ 9(1): 105-132