معرفت فلسفی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 29، پاییز 1389، صفحات 107-

    حقیقت تشکیکى وحى در هندسه حکمت متعالیه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    احمد بهشتی / *استاد - دانشگاه آزاد اسلامی - واحدعلوم تحقیقات
    محمدحسن یعقوبیان / *استادیار - دانشگاه شهید مطهری / mohammadyaghoobian@yahoo.com
    چکیده: 

    ملّاصدرا به عنوان متفکرى جامع‏نگر، رویکردهاى فلسفى، عرفانى، و کلامى گوناگونى را در باب چیستى وحى بررسى کرده و کوشیده است تا عناصر مختلف اندیشه متفکّران پیش از خود را در نگاه معرفتى‏اش هضم کند. از این‏رو، در آثار گوناگون صدرالمتألّهین، سه رویکرد قابل مشاهده است که وى براى وحدت‏بخشى و جامعیت، به سمت حلّ تعارضات این رویکردها حرکت مى‏کند.
    نویسندگان در این مقاله تلاش مى‏کنند نشان دهند که ملّاصدرا رویکردهاى مختلف و مبانى متنوّع را در هندسه حکمت متعالیه به یکدیگر مى‏پیوند تا مشخّص شود که رابطه وحیانى و حقیقت وحى، به جاى آنکه حقیقتى ماهوى باشد، حقیقتى وجودى است. و به تبع، وجودى بودن است که در مراتب مختلف هستى قابل تشکیک است و در بستر مراتب هستى، از قرآن امرى تا فرقان خلقى، سیّالیت و تدرّج دارد. این وحى‏شناسىْ قرآن‏شناسى خاصّى را براى ملّاصدرا به ارمغان مى‏آورد که رنگ‏وبوى وجودى دارد. توجه به مراتب و ابعاد مختلف حقیقت وحى، نظرگاه او را از فروکاهش‏گرایى به یکى از ساحت‏هاى معرفتى وحى نظیر کلام لفظى، معرفت عقلانى، و... مصون مى‏دارد.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره اول، پاییز 1389، 107ـ132

    حقیقت تشکیکى وحى در هندسه حکمت متعالیه

    احمد بهشتى

    محمّدحسن یعقوبیان

    چکیده

    ملّاصدرا به عنوان متفکرى جامع‏نگر، رویکردهاى فلسفى، عرفانى، و کلامى گوناگونى را در باب چیستى وحى بررسى کرده و کوشیده است تا عناصر مختلف اندیشه متفکّران پیش از خود را در نگاه معرفتى‏اش هضم کند. از این‏رو، در آثار گوناگون صدرالمتألّهین، سه رویکرد قابل مشاهده است که وى براى وحدت‏بخشى و جامعیت، به سمت حلّ تعارضات این رویکردها حرکت مى‏کند.

    نویسندگان در این مقاله تلاش مى‏کنند نشان دهند که ملّاصدرا رویکردهاى مختلف و مبانى متنوّع را در هندسه حکمت متعالیه به یکدیگر مى‏پیوند تا مشخّص شود که رابطه وحیانى و حقیقت وحى، به جاى آنکه حقیقتى ماهوى باشد، حقیقتى وجودى است. و به تبع، وجودى بودن است که در مراتب مختلف هستى قابل تشکیک است و در بستر مراتب هستى، از قرآن امرى تا فرقان خلقى، سیّالیت و تدرّج دارد. این وحى‏شناسىْ قرآن‏شناسى خاصّى را براى ملّاصدرا به ارمغان مى‏آورد که رنگ‏وبوى وجودى دارد. توجه به مراتب و ابعاد مختلف حقیقت وحى، نظرگاه او را از فروکاهش‏گرایى به یکى از ساحت‏هاى معرفتى وحى نظیر کلام لفظى، معرفت عقلانى، و... مصون مى‏دارد.

    کلیدواژه‏ها: حکمت متعالیه، وحى، حقیقت وحى، ملّاصدرا، وجود تشکیکى وحى، قرآن‏شناسى.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهشتی، احمد، یعقوبیان، محمدحسن.(1389) حقیقت تشکیکى وحى در هندسه حکمت متعالیه. فصلنامه معرفت فلسفی، 8(1)، 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمد بهشتی؛ محمدحسن یعقوبیان."حقیقت تشکیکى وحى در هندسه حکمت متعالیه". فصلنامه معرفت فلسفی، 8، 1، 1389، 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهشتی، احمد، یعقوبیان، محمدحسن.(1389) 'حقیقت تشکیکى وحى در هندسه حکمت متعالیه'، فصلنامه معرفت فلسفی، 8(1), pp. 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهشتی، احمد، یعقوبیان، محمدحسن. حقیقت تشکیکى وحى در هندسه حکمت متعالیه. معرفت فلسفی، 8, 1389؛ 8(1): 107-