معرفت فلسفی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 29، پاییز 1389، صفحات 83-

    حکایت ذاتى در بوته نقد

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مجتبی مصباح / *دانشیار - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / M-mesbah@Qabas.net
    مهدی برهان مهریزی / *استادیار - دائره المعارف آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / politicsmag@qabas.net
    چکیده: 

    معرفت‏شناسان مسلمان سه دیدگاه درباره «حکایت» مطرح کرده‏اند. دیدگاه مشهور این است که «حکایت» ذاتى باب برهان براى صور ذهنى است و این صور بالفعل ماوراى خود را نشان مى‏دهند. استاد فیّاضى «حکایت» را ذاتى باب ایساغوجى براى علم حصولى مى‏داند و بر این باور است که حاکى «نفس فاعل شناسا» به شمار مى‏رود و صور ذهنى، وجودهاى ذهنى محکى مى‏باشند. استاد مصباح اعتقاد دارند که «حکایت» انتقال ذهن به طور طبیعى از صور ذهنى به محکى است که در برخى مراتب، حکایت صور ذهنى شأنى و بالقوّه است و تنها در مرتبه تصدیق صادق است که «حکایت» به فعلیت مى‏رسد.
    عمده اختلافى که بین این سه دیدگاه وجود دارد به نوع تحلیل بازمى‏گردد. در این نوشتار، با تحلیلى که از «حکایت» ارائه شده است، به نقد دیدگاه مشهور و استاد فیّاضى پرداخته، و از برخى نقدهاى بنایى، همچون غفلت از نقش توجه فاعل شناسا در فرایند حکایت، سخن گفته‏ایم.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره اول، پاییز 1389، 83ـ106

    حکایت ذاتى در بوته نقد

    مهدى برهان مهریزى

    مجتبى مصباح

    چکیده

    معرفت‏شناسان مسلمان سه دیدگاه درباره «حکایت» مطرح کرده‏اند. دیدگاه مشهور این است که «حکایت» ذاتى باب برهان براى صور ذهنى است و این صور بالفعل ماوراى خود را نشان مى‏دهند. استاد فیّاضى «حکایت» را ذاتى باب ایساغوجى براى علم حصولى مى‏داند و بر این باور است که حاکى «نفس فاعل شناسا» به شمار مى‏رود و صور ذهنى، وجودهاى ذهنى محکى مى‏باشند. استاد مصباح اعتقاد دارند که «حکایت» انتقال ذهن به طور طبیعى از صور ذهنى به محکى است که در برخى مراتب، حکایت صور ذهنى شأنى و بالقوّه است و تنها در مرتبه تصدیق صادق است که «حکایت» به فعلیت مى‏رسد.

    عمده اختلافى که بین این سه دیدگاه وجود دارد به نوع تحلیل بازمى‏گردد. در این نوشتار، با تحلیلى که از «حکایت» ارائه شده است، به نقد دیدگاه مشهور و استاد فیّاضى پرداخته، و از برخى نقدهاى بنایى، همچون غفلت از نقش توجه فاعل شناسا در فرایند حکایت، سخن گفته‏ایم.

    کلیدواژه‏ها: حکایت ذاتى، حکایت شأنى، تحلیل عرفى، تحلیل فلسفى، توجه، فاعل شناسا، مراتب علم.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، مجتبی، برهان مهریزی، مهدی.(1389) حکایت ذاتى در بوته نقد. فصلنامه معرفت فلسفی، 8(1)، 83-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مجتبی مصباح؛ مهدی برهان مهریزی."حکایت ذاتى در بوته نقد". فصلنامه معرفت فلسفی، 8، 1، 1389، 83-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، مجتبی، برهان مهریزی، مهدی.(1389) 'حکایت ذاتى در بوته نقد'، فصلنامه معرفت فلسفی، 8(1), pp. 83-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، مجتبی، برهان مهریزی، مهدی. حکایت ذاتى در بوته نقد. معرفت فلسفی، 8, 1389؛ 8(1): 83-