معرفت فلسفی، سال بیست و دوم، شماره اول، پیاپی 85، پاییز 1403، صفحات 135-155

    مقایسة حکمت تطبیقی هانری کربن و فلسفة میان‌فرهنگی رام ادهر مال

    نویسندگان:
    ✍️ محمدحسن یعقوبیان / استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شهید مطهری / mohammadyaghoobian@yahoo.com
    dor 20.1001.1.17354545.1403.22.1.8.6
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.2021988
    چکیده: 
    مسئلة اصلی این پژوهش، بررسی نسبت حکمت تطبیقی هانری کربن با فلسفة میان‌فرهنگی رام ادهر مال است که با رویکرد مقایسه‌ای، ضمن توصیف اولیه نظرگاه طرفین مقایسه، به جست‌وجوی تحلیلی تمایزات و تشابهات واقعی میان آنها بپردازد تا در نهایت آورده‌هایی برای وضعیت کنونی فلسفه تطبیقی در ایران به دست آورد. هانری کربن در ایران معاصر، با گفت‌وگوهای معنوی فراتاریخی در اقلیم هشتم، به طرح جدی حکمت تطبیقی با روش «پدیدارشناسی تأویلی» یا «کشف المحجوب» پرداخته است. حکمت تطبیقی مد نظر او مبتنی بر تئوسوفی و انطباق تجارب معنوی در ارض ملکوت است. رام ادهر مال، مؤسس اولین حلقة فلسفة میان‌فرهنگی در جهان است و با روش مبتنی بر هرمنوتیک تناسبی و پدیدارشناسی توصیفی، به خوانشی هندی از فلسفة میان‌فرهنگی رسیده که یک نگرش یا تعهد اخلاقی با رویکرد رهایی‌بخش از اروپامحوری و هر نوع مرکزیت‌گرایی است و در این زمینه فلسفة تطبیقی را نیز در کنار خود نگاه می‌دارد. مقایسة ماهیت فلسفة تطبیقی از منظر این دو اندیشمند که هر دو از آن سخن گفته‌اند، گویای آن است که اگرچه در نفی اروپامحوری و توجه به ظرفیت فرهنگ‌های شرقی ایران و هند و اصالت گفت‌وگو، با یکدیگر مشترک‌اند، اما با دو سیر معکوس بین شرق و غرب، در مؤلفه‌هایی نظیر نسبت فلسفه و فرهنگ، گفت‌وگوی معنوی یا آفاقی ناگاسنایی و تمایز یا تشابه، از یکدیگر متمایزند و یکی به رویکرد فرافرهنگی و مفهوم «تطابق» در حکمت معنوی تطبیقی رسیده و دیگری با مفهوم «تناسب» به میان‌فرهنگی کردن فلسفه پرداخته است. مؤلفه‌هایی همچون توجه فلسفه به فرهنگ، گفت‌وگوی فلسفی میان‌فرهنگی، در میانه‌بودن و نفی خودمرکزپنداری، پذیرش و فهم دیگری فلسفی در اندیشة آنها می‌تواند رهگشای فلسفة تطبیقی در زمان اکنون باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Comparative Study of Henri Corbin's Comparative Wisdom and Ram Adhar Mall's Intercultural Philosophy
    Abstract: 
    The main issue of this paper is to examine the relationship between Henri Corbin's comparative wisdom and Ram Adhar Mall's intercultural philosophy. Using a comparative approach, this study aims to first describe the viewpoints of both parties and then analytically search for the real distinctions and similarities between them, ultimately drawing outcomes that contribute to the current state of comparative philosophy in Iran. In contemporary Iran, Henri Corbin, through his spiritual and transhistorical dialogues in the "Eighth Climate" (an allusion to the Persian philosophical tradition), has seriously introduced the concept of comparative wisdom with the method of "hermeneutic phenomenology" or "Kashf-u al-Mahjub (The Unveiling of the Hidden)". The comparative wisdom envisioned by Henri Corbin is based on theosophy and the alignment of spiritual experiences within the realm of the heavenly domain. As the founder of the first intercultural philosophy circle in the world, Ram Adhar Mall has reached an Indian interpretation of intercultural philosophy using a method based on proportional hermeneutics and descriptive phenomenology. This approach represents an ethical stance or commitment with a liberating attitude from Eurocentrism and any form of centrism. In this context, he also maintains comparative philosophy alongside it. A comparison of the nature of comparative philosophy from the perspective of these two thinkers, both of whom have discussed it, reveals that while they share common ground in rejecting Eurocentrism, emphasizing the potential of Eastern cultures (Iran and India), and valuing dialogue, they differ in their approaches. Their paths diverge with two contrasting trajectories between East and West, particularly in aspects such as the relationship between philosophy and culture, spiritual or macrocosmic dialogue in the Nagasena sense, and the distinctions or similarities between them. One has arrived at a transcultural approach and the concept of "conformity" in comparative spiritual wisdom, while the other has focused on "proportionality" in making philosophy intercultural. Elements such as the attention of philosophy to culture, intercultural philosophical dialogue, being in the middle and rejecting self-centeredness, and the acceptance and understanding of the philosophical Other in their thoughts can serve as a guiding framework for comparative philosophy in the present time.
    References: 
    • Adhar Mall, Ram (1993). Phenomenology- essentialistic or descriptive. in Husserl studies10. Kulwer academic publishers. Netherland, p.13-30.
    • Adhar Mall, Ram (1995). Philosophie im Vergleich der Kulturen: interkulturelle Philosophie. Darmstadt:Wiss, Buchges.
    • Adhar Mall, Ram (2000). Intercultural Philosophy. United States: Roman & Littlefield Publishers.
    • Adhar Mall, Ram (2005). Hans-Georg Gadamers Hermeneutik interkulturell gelesen. Traugott Bautz Nordhausen.
    • Adhar Mall, Ram (2017). Intercultural Philosophy: A Conceptual Clarification along with its application in teaching and research beyond the limits of Western Philosophical tradition. Brazil: Philosophy conference in Sao Paulo.
    • Adhar Mall, Ram (2019). Interkulturelle Orientierung in Forschung und Lehre Vor dem Hintergrund der Dekolonialisierung der eurozentristischen Historigraphie der philosophie. Koln: Gesellsch fur Interkulturelle Philosophie.
    • Adhar Mall, Ram (2012). Die Interkulturalitäts-debatte-Leit-und Streitbegriffe, Zur Hermeneutik Interkultureller Philosophie, Munchen, Verlag Karl Alber Freiburg, p. 37-40.
    • Kimmerle, Heinz (2000). Intrkulturelle Philosophie, Zur Einfuhrung. Hamburg: Junius Verlag.
    • Oursel, Masson (1926). Comparative Philosophy. London: Routledg.
    • Wimmer, Franz Martin)2012( .Intercultural Philosophy_Problems and Perspectives. Atti/Proceedings CIRPIT-Univ. Siena-Roccella Jonica.
    References: 
    • اتو، رودولف (1397). عرفان شرق و غرب، تحلیلی مقایسه‌ای درباره ماهیت عرفان. ترجمه ان‌شاءالله رحمتی. تهران: سوفیا.
    • ادهر مال، رام (1385). فلسفه مطلق نداریم. ترجمه پریش کوششی. خردنامه همشهری، 10، 56ـ57.
    • اشتنگر، گئورگ (1400). تمایز، تفاوت‌گذاری‌ها، تمایزگذاری‌ها، ابعاد. در: محمدحسن یعقوبیان، فلسفة تطبیقی و میان‌فرهنگی. تهران: نقد فرهنگ.
    • پارسانیا، حمید (1393). هانری کربن و علم فرهنگ معنوی. دین و سیاست فرهنگی، 3، 33ـ63.
    • پازوکی، شهرام (1382). یادی از هانری کربن. تهران: مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
    • حائری یزدی، مهدی (1384). جستارهای فلسفی. به اهتمام عبد الله نصری. تهران: مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
    • حیدری، احمدعلی و دیگران (1400). فلسفة میان‌فرهنگی از دیدگاه رام ادهرمال. حکمت و فلسفه، 65، 31-58.
    • خاتمی، محمود (1396). مدخلی بر فلسفه تطبیقی. تهران: علم.
    • دهقانی، رضا (1399). میان‌فرهنگی بدون فرهنگ. تهران: نقد فرهنگ.
    • رحمتی، ان‌شاءالله (1399). ماهیت فلسفة تطبیقی از دیدگاه هانری کربن. حکمت و معرفت، 154، 8-14.
    • سامع، جمال (1398). پدیدارشناسی امر تطبیق در فلسفه. اصفهان: پرسش.
    • سهروردی، شهاب‌الدین (1380). مجموعه آثار. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • شایگان، داریوش (1394). هانری کربن؛ آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. ترجمة باقر پرهام. چ. هفتم. تهران: فروزان روز.
    • فاضلی، حبیب‌الله (1384). رخداد در زمانی غیرزمان‌ها: بازخوانی نظریة سوبژکتیو لیلی عشقی دربارة انقلاب اسلامی. کتاب ماه ادبیات و فلسفه، بهمن و اسفند، ص70-79. 
    • کربن، هانری (1369). فلسفة ایرانی و فلسفة تطبیقی. ترجمة جواد طباطبائی. تهران: توس.
    • کربن، هانری (1373). تاریخ فلسفه اسلامی. ترجمه سیدجواد طباطبایی. تهران: کویر.
    • کربن، هانری (1391). چشم‌اندازهای فلسفی و معنوی اسلام ایرانی. ترجمة ان‌شاءالله رحمتی. تهران: سوفیا.
    • کربن، هانری (1383). از هایدگر تا سهروردی. ترجمة حامد فولادوند. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    • کربن، هانری (1384). تخیل خلاق در عرفان ابن‌عربی. ترجمة ان‌شاالله رحمتی. تهران: جامی.
    • کربن، هانری (1395). ارض ملکوت. ترجمة ان‌شاءالله رحمتی. تهران: سوفیا.
    • مصلح، علی‌اصغر (1381). گوبینو و کربن در ایران. تهران: فرهنگ.
    • مصلح، علی‌اصغر (1397). با دیگری. تهران: علمی و فرهنگی.
    • نصر، سیدحسین (1385). دین و نظم طبیعت. ترجمة ان‌شاءالله رحمتی. تهران: نشر نی.
    • هاشمی، منصور (1384). صیرورت در فلسفه ملاصدرا و هگل. تهران: کویر.
    • هیک، جان (1378). پلورالیزم دینی. تهران: تبیان.
    • یعقوبیان، محمدحسن و دیگران (1401). بازخوانی حکمت تطبیقی از دیدگاه هانری کربن و جایگاه آن در ایران معاصر. معرفت فلسفی، 78، 129-145.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یعقوبیان، محمدحسن.(1403) مقایسة حکمت تطبیقی هانری کربن و فلسفة میان‌فرهنگی رام ادهر مال. فصلنامه معرفت فلسفی، 22(1)، 135-155 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.2021988

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسن یعقوبیان."مقایسة حکمت تطبیقی هانری کربن و فلسفة میان‌فرهنگی رام ادهر مال". فصلنامه معرفت فلسفی، 22، 1، 1403، 135-155

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یعقوبیان، محمدحسن.(1403) 'مقایسة حکمت تطبیقی هانری کربن و فلسفة میان‌فرهنگی رام ادهر مال'، فصلنامه معرفت فلسفی، 22(1), pp. 135-155

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یعقوبیان، محمدحسن. مقایسة حکمت تطبیقی هانری کربن و فلسفة میان‌فرهنگی رام ادهر مال. معرفت فلسفی، 22, 1403؛ 22(1): 135-155