معرفت فلسفی، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 30، زمستان 1389، صفحات 103-

    پیشینه علم حضورى در سنّت فلسفه اسلامى

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد سربخشی / *استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / msarbakhshi@gmail.com
    چکیده: 

    موضوع «علم حضورى» جنبه‏هاى گوناگونى دارد. یکى از این جنبه‏ها بررسى تاریخى علم حضورى و بازکاوى نگاه فلاسفه گذشته است. پرسش از اینکه علم حضورى یکى از آموزه‏هاى جدید فلسفه اسلامى است یا سابقه‏اى دیرین دارد؛ و در صورت مثبت بودن پاسخ بخش دوم سؤال نقش فیلسوفان گذشته در آن چه بوده است، مهم‏ترین سؤالاتى است که در این مقاله مورد بررسى قرار گرفته است.
         روش ما در بررسى این سؤالات مراجعه به منابع اصیل فلسفه اسلامى و تحلیل آراء فلاسفه مهم این سنّت بوده است. بدیهى است برداشت ما از مطالب قدما متأثر از یافته‏هاى جدیدى است که متأخرّان بر حرف‏هاى قدما اضافه کرده‏اند.
         نتایج حاصل این پژوهش عبارت است از: توجه فیلسوفان ـ از همان ابتدا ـ به موضوع علم حضورى و تفکیک آن از علم حصولى، و دانستن احکام خاصّ علم حضورى. ضمنا یکى دانستن تعقّل و علم حضورى، از طرف فیلسوفان مسلمان دست‏کم در برخى از مصادیق، از دیگر نتایج این پژوهش است.
    * عضو هیأت علمى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس‏سره    . sarbakhshi50@yahoo.com
    دریافت: 11/7/89 ـ پذیرش: 29/9/89.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره دوم، زمستان 1389، 95ـ123

    پیشینه علم حضورى در سنّت فلسفه اسلامى

    محمّد سربخشى*

    چکیده
    موضوع «علم حضورى» جنبه‏هاى گوناگونى دارد. یکى از این جنبه‏ها بررسى تاریخى علم حضورى و بازکاوى نگاه فلاسفه گذشته است. پرسش از اینکه علم حضورى یکى از آموزه‏هاى جدید فلسفه اسلامى است یا سابقه‏اى دیرین دارد؛ و در صورت مثبت بودن پاسخ بخش دوم سؤال نقش فیلسوفان گذشته در آن چه بوده است، مهم‏ترین سؤالاتى است که در این مقاله مورد بررسى قرار گرفته است.
         روش ما در بررسى این سؤالات مراجعه به منابع اصیل فلسفه اسلامى و تحلیل آراء فلاسفه مهم این سنّت بوده است. بدیهى است برداشت ما از مطالب قدما متأثر از یافته‏هاى جدیدى است که متأخرّان بر حرف‏هاى قدما اضافه کرده‏اند.
         نتایج حاصل این پژوهش عبارت است از: توجه فیلسوفان ـ از همان ابتدا ـ به موضوع علم حضورى و تفکیک آن از علم حصولى، و دانستن احکام خاصّ علم حضورى. ضمنا یکى دانستن تعقّل و علم حضورى، از طرف فیلسوفان مسلمان دست‏کم در برخى از مصادیق، از دیگر نتایج این پژوهش است.

    * عضو هیأت علمى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس‏سره    . sarbakhshi50@yahoo.com
    دریافت: 11/7/89 ـ پذیرش: 29/9/89.

    کلیدواژه‏ها: علم، حضور، علم حضورى، تعقّل، فارابى، ابن‏سینا، شیخ اشراق، ملّاصدرا، فلسفه اسلامى.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سربخشی، محمد.(1389) پیشینه علم حضورى در سنّت فلسفه اسلامى. فصلنامه معرفت فلسفی، 8(2)، 103-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد سربخشی."پیشینه علم حضورى در سنّت فلسفه اسلامى". فصلنامه معرفت فلسفی، 8، 2، 1389، 103-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سربخشی، محمد.(1389) 'پیشینه علم حضورى در سنّت فلسفه اسلامى'، فصلنامه معرفت فلسفی، 8(2), pp. 103-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سربخشی، محمد. پیشینه علم حضورى در سنّت فلسفه اسلامى. معرفت فلسفی، 8, 1389؛ 8(2): 103-