صفحهها:
37-51
تاریخ دریافت: 1399/11/10
تاریخ پذیرش: 1400/05/11
چکیده:
تحلیل انتقادی معارف، زمینه تنقیح و تعالی آنها را فراهم می کند. کمتر معرفتی می توان یافت که موفق به اخذ اتفاق و تحصیل اجماع شده باشد. هر معرفتی کم وبیش مخالفان و منتقدانی دارد. تفکر فلسفی نیز همواره مخالفان متعدد، با انگیزه های متفاوت و روش های متنوع رویاروی خویش دیده است. جریان اخباریگری یکی از آنهاست که اگرچه هیچ وقت به جریان غالب در حوزه تفکر شیعی تبدیل نشد، اما رگه هایی از این نوع تفکر همواره در این فضا وجود داشته است. ملامحمدامین استرآبادی که از ارکان تفکر اخباری است، در بخشی از «الفوائد المدنیه» به نقد آرای حکما همت گماشته و با رویکردی درونی و مصداقی سعی در نقد و ابطال اندیشه های حکمی نموده است. در این مقاله به روشی تحلیلی ـ مصداقی نقدهای او را در محک سنجش، ارزیابی و داوری قرار داده ایم.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مقدم، غلامعلی.(1400) تحلیل انتقادی و مصداقی مواجهه استرآبادی با فلسفه. فصلنامه معرفت فلسفی، 18(4)، 37-51
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
غلامعلی مقدم."تحلیل انتقادی و مصداقی مواجهه استرآبادی با فلسفه". فصلنامه معرفت فلسفی، 18، 4، 1400، 37-51
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مقدم، غلامعلی.(1400) 'تحلیل انتقادی و مصداقی مواجهه استرآبادی با فلسفه'، فصلنامه معرفت فلسفی، 18(4), pp. 37-51
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مقدم، غلامعلی. تحلیل انتقادی و مصداقی مواجهه استرآبادی با فلسفه. معرفت فلسفی، 18, 1400؛ 18(4): 37-51