صفحهها:
111-124
تاریخ دریافت: 1399/12/07
تاریخ پذیرش: 1400/06/26
چکیده:
مهم ترین رکن فلسفه اگزیستانسیالیسم بر انسان و اختیار او استوار است. در فلسفه اسلامی نیز علامه طباطبائی براساس آموزه های اسلامی و همچنین تحت تأثیر فلسفه صدرایی نکات ارزشمندی درباره انسان مطرح می کند. ازآنجاکه شناخت انسان و درک ویژگی های او نقش بسزایی در تکوین مکتب های فکری دارد، لذا بررسی مبانی انسان شناسی یکی از ارکان تفکرات فلسفی است. در فلسفه اگزیستانسیالیسم حتی در طیف خداباور انسان موجود وانهاده ای است که همه چیز حول محور او شکل می گیرد و ماهیت وی در آزادی کامل دائماً در حال شکل گیری است، درحالی که در عقاید علامه انسان موضوع شناخت است، همه چیز حول محور خداوند شکل می گیرد و انسان می تواند با اختیار خویش به بالاترین درجه تعالی برسد. مقاله حاضر سعی دارد مبانی انسان شناسی اگزیستانسیالیسم خداباور را با مبانی انسان شناسی علامه طباطبائی به روش توصیفی ـ تحلیلی، مورد بررسی تطبیقی قراردهد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
دولتی، غزاله، نمازی اصفهانی، محمود، واسعی، هادی، ایراندوست، محمدحسین.(1400) مبانی انسانشناختی اگزیستانسیالیسم خداباور و مقایسه آن با آرای علامه طباطبائی. فصلنامه معرفت فلسفی، 19(1)، 111-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
غزاله دولتی؛ محمود نمازی اصفهانی؛ هادی واسعی؛ محمدحسین ایراندوست."مبانی انسانشناختی اگزیستانسیالیسم خداباور و مقایسه آن با آرای علامه طباطبائی". فصلنامه معرفت فلسفی، 19، 1، 1400، 111-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
دولتی، غزاله، نمازی اصفهانی، محمود، واسعی، هادی، ایراندوست، محمدحسین.(1400) 'مبانی انسانشناختی اگزیستانسیالیسم خداباور و مقایسه آن با آرای علامه طباطبائی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 19(1), pp. 111-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
دولتی، غزاله، نمازی اصفهانی، محمود، واسعی، هادی، ایراندوست، محمدحسین. مبانی انسانشناختی اگزیستانسیالیسم خداباور و مقایسه آن با آرای علامه طباطبائی. معرفت فلسفی، 19, 1400؛ 19(1): 111-124