معرفت فلسفی، سال هفدهم، شماره سوم، پیاپی 67، بهار 1399، صفحات 87-104

    برنامه فلسفه برای کودکان؛ تبیین و بررسی دیدگاه لیپمن با نگاهی به آموزه‌های حکمت اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ فرشته شیخی / کارشناس ارشد فلسفه دانشگاه پردیس فارابی (دانشگاه تهران) / f.sheikhi@ut.ac.ir
    ابوالفضل ساجدی / استاد گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / sajedi@qabas.net
    چکیده: 

    برنامه فلسفه برای کودکان را می توان از ابعاد مختلفی چون میزان تأثیر فلسفه بر کودکان در مهارت های زندگی و بررسی تطبیقی فلسفه برای کودکان با روان شناسی کودک و زندگی اجتماعی آنها مورد بررسی قرار داد. هدف از این نوشتار، بررسی  نقدهای وارد بر برنامه فلسفه برای کودکان با استفاده از منابع فلسفی، تربیتی و روان شناختی، با درنظر گرفتن آموزه های حکمت اسلامی است. در این مجال، پس از بیان دیدگاه فیلسوف متأخر، آیت الله مصباح در زمینه برنامه فلسفه برای کودکان، تلاش بر این است که به نقدهای فلسفی و تربیتی موجود به این برنامه از منظر حکمای اسلامی همچون فارابی، ابن سینا، مسکویه، غزالی، صدرالمتألهین و علامه طباطبائی پرداخته شود و نقدهای وارد بر مبانی فلسفی این برنامه در ابعاد الهیاتی، هستی شناختی، انسان شناختی و نفس شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی، روش شناختی و غایت شناختی بررسی و تقویت گردد. وجود تناقضاتی در نظریات لیپمن این نقدها را دوچندان ساخته است. در مسیر بومی سازی این برنامه باید به چالش های محتوایی پیش روی این برنامه توجه شود.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    فرشته شیخی / کارشناس ارشد فلسفه دانشگاه پردیس فارابی (دانشگاه تهران)    f.sheikhi@ut.ac.ir
    ابوالفضل ساجدی / استاد گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     sajedi@qabas.net
    لیلا شیخی / کارشناس ارشد فلسفه دانشگاه پردیس فارابی (دانشگاه تهران)    l.sheikhi@ut.ac.ir
    دریافت: 11/05/98                  پذیرش: 11/12/98
    چکیده
    برنامه فلسفه برای کودکان را می توان از ابعاد مختلفی چون میزان تأثیر فلسفه بر کودکان در مهارت های زندگی و بررسی تطبیقی فلسفه برای کودکان با روان شناسی کودک و زندگی اجتماعی آنها مورد بررسی قرار داد. هدف از این نوشتار، بررسی  نقدهای وارد بر برنامه فلسفه برای کودکان با استفاده از منابع فلسفی، تربیتی و روان شناختی، با درنظر گرفتن آموزه های حکمت اسلامی است. در این مجال، پس از بیان دیدگاه فیلسوف متأخر، آیت الله مصباح در زمینه برنامه فلسفه برای کودکان، تلاش بر این است که به نقدهای فلسفی و تربیتی موجود به این برنامه از منظر حکمای اسلامی همچون فارابی، ابن سینا، مسکویه، غزالی، صدرالمتألهین و علامه طباطبائی پرداخته شود و نقدهای وارد بر مبانی فلسفی این برنامه در ابعاد الهیاتی، هستی شناختی، انسان شناختی و نفس شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی، روش شناختی و غایت شناختی بررسی و تقویت گردد. وجود تناقضاتی در نظریات لیپمن این نقدها را دوچندان ساخته است. در مسیر بومی سازی این برنامه باید به چالش های محتوایی پیش روی این برنامه توجه شود.
    کلیدواژه ها: آسیب شناسی فلسفی، آسیب شناسی تربیتی، چالش های فلسفه و کودک، تربیت عقلانی.
     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شیخی، فرشته، ساجدی، ابوالفضل.(1399) برنامه فلسفه برای کودکان؛ تبیین و بررسی دیدگاه لیپمن با نگاهی به آموزه‌های حکمت اسلامی. فصلنامه معرفت فلسفی، 17(3)، 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرشته شیخی؛ ابوالفضل ساجدی."برنامه فلسفه برای کودکان؛ تبیین و بررسی دیدگاه لیپمن با نگاهی به آموزه‌های حکمت اسلامی". فصلنامه معرفت فلسفی، 17، 3، 1399، 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شیخی، فرشته، ساجدی، ابوالفضل.(1399) 'برنامه فلسفه برای کودکان؛ تبیین و بررسی دیدگاه لیپمن با نگاهی به آموزه‌های حکمت اسلامی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 17(3), pp. 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شیخی، فرشته، ساجدی، ابوالفضل. برنامه فلسفه برای کودکان؛ تبیین و بررسی دیدگاه لیپمن با نگاهی به آموزه‌های حکمت اسلامی. معرفت فلسفی، 17, 1399؛ 17(3): 87-104