معرفت فلسفی، سال هفدهم، شماره سوم، پیاپی 67، بهار 1399، صفحات 53-68

    حق تکوینی و مبانی فلسفی آن از منظر حکمت متعالیه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ محمدحسین طالبی / دانشیار فلسفه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mhtalebi@rihu.ac.ir
    نصیراله حسنلو / دانشجوی دکترای فلسفه حقوق دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام / nasirollahhasanlou@gmail.com
    چکیده: 
    فلسفه حق به مثابه یکی از انواع فلسفه های مضاف، دانشی نوپدید است که درباره امری واقعی به نام «حق» و مسائل مربوط به آن از قبیل محتوای مفهومی، ساختار وجودی، انواع حق و صاحبان حق اظهارنظر می کند. روش مطالعه این شاخه از فلسفه مضاف، بهره گیری از مطالعه عقلانی درباره احکام کلی حق است. «حق تکوینی» یکی از مهم ترین انواع حق است که صاحبان آن همه انواع موجودات را دربرمی گیرند. در نگارش پیش رو «حق» از منظر اصول فلسفی حکمت متعالیه از جهت تحلیل ساختار مفهومی، وجودی و ارتباط با وجود بررسی شده و روشن کرده ایم که حق مساوی با وجود است. در ادامه برای روشن تر شدن شاکله بحث، به ماهیت حق تکوینی پرداخته و با ذکر مراتب و ویژگی های وجودی آن از قبیل مساوقت با وجود، جایگاه حق تکوینی را به عنوان یکی از عوارض ذاتی وجود که باید در فلسفه مورد بحث قرار گیرد، تثبیت کرده ایم.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طالبی، محمدحسین، حسنلو، نصیراله.(1399) حق تکوینی و مبانی فلسفی آن از منظر حکمت متعالیه. فصلنامه معرفت فلسفی، 17(3)، 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسین طالبی؛ نصیراله حسنلو."حق تکوینی و مبانی فلسفی آن از منظر حکمت متعالیه". فصلنامه معرفت فلسفی، 17، 3، 1399، 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طالبی، محمدحسین، حسنلو، نصیراله.(1399) 'حق تکوینی و مبانی فلسفی آن از منظر حکمت متعالیه'، فصلنامه معرفت فلسفی، 17(3), pp. 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طالبی، محمدحسین، حسنلو، نصیراله. حق تکوینی و مبانی فلسفی آن از منظر حکمت متعالیه. معرفت فلسفی، 17, 1399؛ 17(3): 53-68