صفحهها:
123-144
تاریخ دریافت: 1398/08/04
تاریخ پذیرش: 1399/04/15
چکیده:
در مقاله پیش رو این مسئله به بحث گذاشته شده که چگونه می توان تعریف واحدی از زیبایی ارائه کرد که اتصاف وجودات امکانی و وجود واجبتعالی بدان منعی نداشته باشد؟ نویسندگان تلاش کرده اند با ایده گرفتن از روش «تحلیل مفهومی» شیخ اشراق و با استناد بر آرای هستی شناختی صدرالمتألهین، تعریفی عام از زیبایی ارائه کند؛ به نحوی که هم وجود واجب و هم موجودات امکانی را دربر گیرد. زیبایی مبتنی بر تشکیک خاصی وجود عبارت است از: «تحقق نحوه وجودِ کمالی در صورت»، و بر پایه وحدت شخصی وجود عبارت است از «نحوه تجلی یا ظهور کمالات وجود مطلق در صورت». با اضافه کردن قیوداتی به تعریف یادشده، می توان تعاریف اختصاصی از زیبایی نیز ارائه کرد. نویسندگان جهت دستیابی به تعاریف عام و خاص یادشده با انکار مستدل حیثیت ماهوی برای زیبایی، حیثیت وجودی را برای آن ثابت دانسته است و در ادامه به تحلیل و استخراج مفاهیم فلسفی پرداخته اند که بیانگر نسبت وجود و زیبایی هستند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امینی، مهدی، فنایی اشکوری، محمد، فتحی، عبدالله.(1399) تعریف عام و خاص زیبایی، ناظر بر حقیقت هستیشناختی آن مبتنی بر آرای صدرالمتألهین. فصلنامه معرفت فلسفی، 18(1)، 123-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی امینی؛ محمد فنایی اشکوری؛ عبدالله فتحی."تعریف عام و خاص زیبایی، ناظر بر حقیقت هستیشناختی آن مبتنی بر آرای صدرالمتألهین". فصلنامه معرفت فلسفی، 18، 1، 1399، 123-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امینی، مهدی، فنایی اشکوری، محمد، فتحی، عبدالله.(1399) 'تعریف عام و خاص زیبایی، ناظر بر حقیقت هستیشناختی آن مبتنی بر آرای صدرالمتألهین'، فصلنامه معرفت فلسفی، 18(1), pp. 123-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امینی، مهدی، فنایی اشکوری، محمد، فتحی، عبدالله. تعریف عام و خاص زیبایی، ناظر بر حقیقت هستیشناختی آن مبتنی بر آرای صدرالمتألهین. معرفت فلسفی، 18, 1399؛ 18(1): 123-144