صفحهها:
67-82
تاریخ دریافت: 1397/10/09
تاریخ پذیرش: 1398/05/11
چکیده:
مسئلهی فطرت از سویی با حوزه خداشناسی ارتباط دارد و از سوی دیگر، کلید حل بسیاری از مسائل حوزه انسان شناسی است. نحوه وجود انسان همراه با یک سلسله دانش ها و گرایش های عالی ای است که از آنها در فرهنگ قرآنی با عنوان «فطرت الهی» (روم: 30) یاد می شود. در اندیشه امام خمینی ره، فطریات به اصلی و تبعی تقسیم می شوند. فطرت اصلی، فطرت عشق به کمال مطلق و خیر و سعادت مطلق است و فطرت فرعی، فطرت تنفر از نقص و انزجار از شر و شقاوت است. امور فطری در اندیشه ایشان عبارت اند از: فطرت بر اصل وجود مبدأ، فطرت بر توحید، فطرت بر استجماع آن ذات جمیع کمالات را، فطرت بر معاد، فطرت بر نبوت، فطرت بر وجود ملائکه و روحانیین و انزال کتب. به باور علامه طباطبائی، فطرت به معنای ایجاد از عدم است. آنچه از آثار علامه طباطبائی به دست می آید، این است که ایشان نقش فطرت دینی را در سه حوزه مرتبط با اصل توحید طرح کرده اند: 1. خداجویی؛ 2. خداشناسی؛ 3. خداباوری یا ایمان به خدا.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زرانی، ساسان، قائمی امیری، علی، وکیلی، نجمه.(1398) بررسی تطبیقی فطرت در اندیشه امام خمینی ره و علامه طباطبائی. فصلنامه معرفت فلسفی، 17(2)، 67-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساسان زرانی؛ علی قائمی امیری؛ نجمه وکیلی."بررسی تطبیقی فطرت در اندیشه امام خمینی ره و علامه طباطبائی". فصلنامه معرفت فلسفی، 17، 2، 1398، 67-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زرانی، ساسان، قائمی امیری، علی، وکیلی، نجمه.(1398) 'بررسی تطبیقی فطرت در اندیشه امام خمینی ره و علامه طباطبائی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 17(2), pp. 67-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زرانی، ساسان، قائمی امیری، علی، وکیلی، نجمه. بررسی تطبیقی فطرت در اندیشه امام خمینی ره و علامه طباطبائی. معرفت فلسفی، 17, 1398؛ 17(2): 67-82