نویسندگان:
سمیه عظیمی / دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران /
AZIMI.S9631@YAHOO.COM
صفحهها:
71-87
تاریخ دریافت: 1397/03/19
تاریخ پذیرش: 1397/10/18
چکیده:
فلسفه با اینکه عهده دار بررسی احکام کلی وجود است، اما بررسی احکام عدم نیز به تبع وجود در فلسفه سامان می پذیرد. صدرالمتألهین و مارتین هایدگر، هر دو اهتمام ویژه ای به بررسی احکام عدم داشته اند که نوشتار حاضر به بررسی تطبیقی این مسئله از منظر این دو فیلسوف بزرگ پرداخته است. از رهگذر این جستار مشخص می شود که در اندیشه صدرالمتألهین، «عدم» در عین وحدت مفهومی، دو کاربرد دارد: 1. نقیض وجود؛ 2. فقدان کمال؛ اما هایدگر چهار معنا برای عدم در نظر می گیرد: 1. عدم به مثابه نفی کامل کلیت موجودات؛ 2. عدم به مثابه هستی نامتعین؛ 3. عدم به مثابه فقر تام و تمام موجودات؛ 4. عدم به مثابه نیستی یا ناهستی.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عظیمی، سمیه، افشار کرمانی، عزیزالله.(1398) بررسی تطبیقی عدم از دیدگاه صدرالمتألهین و هایدگر. فصلنامه معرفت فلسفی، 16(4)، 71-87
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سمیه عظیمی؛ عزیزالله افشار کرمانی."بررسی تطبیقی عدم از دیدگاه صدرالمتألهین و هایدگر". فصلنامه معرفت فلسفی، 16، 4، 1398، 71-87
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عظیمی، سمیه، افشار کرمانی، عزیزالله.(1398) 'بررسی تطبیقی عدم از دیدگاه صدرالمتألهین و هایدگر'، فصلنامه معرفت فلسفی، 16(4), pp. 71-87
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عظیمی، سمیه، افشار کرمانی، عزیزالله. بررسی تطبیقی عدم از دیدگاه صدرالمتألهین و هایدگر. معرفت فلسفی، 16, 1398؛ 16(4): 71-87