صفحهها:
55-70
تاریخ دریافت: 1396/05/30
تاریخ پذیرش: 1397/06/25
چکیده:
هدف اصلی نوشتار حاضر بررسی و تبیین دو جزئی یا سه جزئی بودن تحلیل ارسطو از گزاره حملی و نقد برخی آرا و دیدگاه های مطرح در این زمینه است. در این مقاله کوشیده ایم با استناد به آثار ارسطو نشان دهیم: اولاً از دیدگاه ارسطو، هرچند تحلیل زبانی گزاره حملی می تواند دوجزئی یا سهجزئی باشد، اما در مقام تحلیل منطقی، گزاره حملی همواره از دو جزء اصلی اسم (موضوع) و فعل (محمول) تشکیل می شود و نسبت یا رابطه، به دلیل گنجانده شدن در معنای فعل (محمول)، جزء مستقلی به شمار نمیآید و بر همین اساس نسبت دادن تحلیل سهجزئی گزاره حملی به ارسطو، به عنوان یک تحلیل منطقی، نادرست است؛ ثانیاً برخلاف بعضی آرا و دیدگاه ها، ما در آثار منطقی ارسطو با دو تحلیل متفاوت از گزاره حملی مواجه نیستیم و مبنای بحث های وی درباره «قیاس» در آثار منطقی متأخرش (تحلیلات اولیه) همان تحلیل دوجزئی ای است که وی در آثار منطقی اولیه اش (درباره عبارت) به دست داده است. روش اصلی ما در این پژوهش، رجوع به متن سخنان ارسطو، و در موارد لازم مفسران و پیروان یا منتقدان ارسطو؛ دقت و تأمل در آنها؛ و تحلیل، استنباط و نتیجه گیری بر اساس آنها بوده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حمداللهی، احمد.(1398) بررسی سه جزئی یا دو جزئی بودن تحلیل ارسطو از قضیه حملی. فصلنامه معرفت فلسفی، 16(3)، 55-70
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمد حمداللهی."بررسی سه جزئی یا دو جزئی بودن تحلیل ارسطو از قضیه حملی". فصلنامه معرفت فلسفی، 16، 3، 1398، 55-70
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حمداللهی، احمد.(1398) 'بررسی سه جزئی یا دو جزئی بودن تحلیل ارسطو از قضیه حملی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 16(3), pp. 55-70
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حمداللهی، احمد. بررسی سه جزئی یا دو جزئی بودن تحلیل ارسطو از قضیه حملی. معرفت فلسفی، 16, 1398؛ 16(3): 55-70