صفحهها: 
				9-24
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1395/06/07
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1395/06/11
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
هدف از این تحقیق، ارائه تبیین دقیقی از اصل توحید ربوبی از دیدگاه صدرالمتألهین و تفاوت آن با اصطلاحات مشابه است. مسئله تحقیق، این است که ربوبیت الهی از حیث فلسفی چگونه تبیین می شود؟ برای بررسی این مسئله، ابتدا اقسام فعل الهی و تبیین روشنی از آنها به دست داده شده است. در ادامه، کیفیت فعل و تدبیر الهی با کیفیت صدور فعل از انسان مقایسه و تفاوت های آنها بیان گشته و برای تبیین حقیقت صفت ربوبیت، اقسام صفات الهی برشمرده و این صفت اضافی به قیومیت بازگردانده شده است. در نهایت، تفاوت توحید ربوبی با توحید افعالی نیز مورد مداقه قرار گرفته است. نتیجه تحقیق این است که در فعل الهی آنچه اصالتاً در خارج تحقق می یابد همان ابداع و افاضه است که از حیثیات گوناگون آن مفاهیم مختلفی از جمله ربوبیت انتزاع می شود. این صفت اضافی بدون هیچگونه ایجاد تغییر در ذات به اضافه قیومی حضرت حق بازمی گردد. توحید ربوبی یعنی تدبیر مخلوقات هم همان تدبیر الهی است، ولی در مرتبه پایینتر.
  
		 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
					 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
محمدی پیرو، احمد، فیاضی، غلامرضا.(1397) توحید ربوبی از دیدگاه صدرالمتألهین. فصلنامه معرفت فلسفی، 16(1)، 9-24
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
احمد محمدی پیرو؛ غلامرضا فیاضی."توحید ربوبی از دیدگاه صدرالمتألهین". فصلنامه معرفت فلسفی، 16، 1، 1397، 9-24
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
محمدی پیرو، احمد، فیاضی، غلامرضا.(1397) 'توحید ربوبی از دیدگاه صدرالمتألهین'، فصلنامه معرفت فلسفی، 16(1), pp. 9-24
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
محمدی پیرو، احمد، فیاضی، غلامرضا. توحید ربوبی از دیدگاه صدرالمتألهین. معرفت فلسفی، 16, 1397؛ 16(1): 9-24