معرفت فلسفی، سال چهاردهم، شماره چهارم، پیاپی 56، تابستان 1396، صفحات 7-

    ادله اثبات علیت تحلیلى

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    زهیر بلندقامت‌پور / *دکتری - فلسفه تطبیقی مؤسسه امام خمینی (ره) / zbolandghamat@yahoo.com
    چکیده: 

    علیت را مى توان به علیت خارجى و تحلیلى تقسیم کرد. در علیت خارجى، علت و معلول وجود منحاز و جداگانه اى از یکدیگر دارند؛ اما در علیت تحلیلى علت و معلول وجود جداگانه اى از یکدیگر ندارند؛ اعم از اینکه هر دو به وجود واحد بسیط موجود باشند و یا اینکه از معانى عدمى باشند. در کلمات فلاسفه به تقسیم علیت به خارجى و تحلیلى تصریح نشده است؛ اما مسائلى در فلسفه ایشان وجود دارد که جز با قبول علیت تحلیلى توجیه پذیر نیست. این مسائل را مى توان دلیل بر قبول ارتکازى علیت تحلیلى توسط فلاسفه اسلامى دانست. شاید مهم ترین دلیل بر اثبات علیت تحلیلى، جریان برهان لم در قیاس اقترانى حملى است. در برهان لم، حد وسط علت ثبوت الأکبر للاصغر است؛ با اینکه در قیاس اقترانى حملى همه حدود برهان به وجود واحد موجود شده اند. این مقاله به بررسى این دلیل و دیگر ادله اثبات علیت تحلیلى مى پردازد.
     

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    فصل‏نامه‏اى علمى ـ پژوهشى در زمینه علوم فلسفى تابستان 1396

    زهیر بلندقامت پور/ دانشجوى دکترى فلسفه تطبیقى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                              zbolandghamat@yahoo.com

    غلامرضا فیاضى / استاد فلسفه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره                                            marifat@qabas.net

    دریافت: 18/6/95               پذیرش: 28/1/96

     

    چکیده

    علیت را مى توان به علیت خارجى و تحلیلى تقسیم کرد. در علیت خارجى، علت و معلول وجود منحاز و جداگانه اى از یکدیگر دارند؛ اما در علیت تحلیلى علت و معلول وجود جداگانه اى از یکدیگر ندارند؛ اعم از اینکه هر دو به وجود واحد بسیط موجود باشند و یا اینکه از معانى عدمى باشند. در کلمات فلاسفه به تقسیم علیت به خارجى و تحلیلى تصریح نشده است؛ اما مسائلى در فلسفه ایشان وجود دارد که جز با قبول علیت تحلیلى توجیه پذیر نیست. این مسائل را مى توان دلیل بر قبول ارتکازى علیت تحلیلى توسط فلاسفه اسلامى دانست. شاید مهم ترین دلیل بر اثبات علیت تحلیلى، جریان برهان لم در قیاس اقترانى حملى است. در برهان لم، حد وسط علت ثبوت الأکبر للاصغر است؛ با اینکه در قیاس اقترانى حملى همه حدود برهان به وجود واحد موجود شده اند. این مقاله به بررسى این دلیل و دیگر ادله اثبات علیت تحلیلى مى پردازد.

     

    کلیدواژه ها: علیت، علیت خارجى، علیت تحلیلى، معنا، برهان لم.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بلندقامت‌پور، زهیر، فیاضی، غلامرضا.(1396) ادله اثبات علیت تحلیلى. فصلنامه معرفت فلسفی، 14(4)، 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زهیر بلندقامت‌پور؛ غلامرضا فیاضی."ادله اثبات علیت تحلیلى". فصلنامه معرفت فلسفی، 14، 4، 1396، 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بلندقامت‌پور، زهیر، فیاضی، غلامرضا.(1396) 'ادله اثبات علیت تحلیلى'، فصلنامه معرفت فلسفی، 14(4), pp. 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بلندقامت‌پور، زهیر، فیاضی، غلامرضا. ادله اثبات علیت تحلیلى. معرفت فلسفی، 14, 1396؛ 14(4): 7-