معرفت فلسفی، سال چهاردهم، شماره سوم، پیاپی 55، بهار 1396، صفحات 7-

    تشکیک و تشابه وجود نزد ابن سینا و توماس آکوئیناس

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد سعیدی مهر / *استاد - گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس / saeedi@modares.ac.ir
    اصغر پوربهرامی / *مربی - فلسفه دانشگاه تربیت مدرس / apourbahrami@yahoo.com
    علی افضلی / *دانشیار - گروه کلام، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران / ali_m_afzali@yahoo.com
    چکیده: 

    این مقاله درصدد بررسى این مسئله است که چرا در مابعدالطبیعه توماس آکوئیناس، تشکیک در مفهوم وجود به رغم قول او در باب تشابه وجود تصویرپذیر نیست؟ توماس، علاوه بر ارسطو از ابن سینا نیز در بسیارى از مواضع تبعیت کرده است. ارسطو «موجود» را غیر از مشترک معنوى و مشترک لفظى مى داند. ابن سینا، مشترک معنوى را بر دو قسم متواطى و مشکک مى داند و کاربرد سوم لفظ نزد ارسطو را در مشترک معنوى مشکک قرار مى دهد و چون قایل به مسانخت میان علت و معلول است، از تشکیک در مفهوم وجود دفاع مى کند. توماس اگرچه سخنى از «تشابه در وجود» نمى گوید، اما قسم سومى در کنار مشترک معنوى و لفظى به نام لفظ متشابه را مطرح مى کند. اگرچه تحلیل هاى زبان شناختى مؤید مترادف بودن الفاظ تشابه در فلسفه توماس و تشکیک نزد ابن سیناست، تحلیل هاى مابعدالطبیعى توماس شناسان جدید از تشابه بر اساس تناسب متفاوت با تشکیک مفهوم وجود است. تحلیل آنها از تشابه بر اساس نسبت نزدیک به تشکیک مفهوم وجود ابن سیناست؛ اما چون توماس قایل به مسانخت میان خالق و مخلوق نیست، نمى توان این تحلیل توماس شناسان را نیز تفسیرى صحیح از قول توماس درباره تشابه دانست.
     

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    فصل نامه اى علمى ـ پژوهشى در زمینه علوم فلسفى بهار 1396

    رضا اکبریان / استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس        dr.r.akbarian@gmail.com

    اصغر پوربهرامى / دکتراى فلسفه دانشگاه تربیت مدرس      apourbahrami@yahoo.com

    محمد سعیدى مهر / استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس  saeedi@modares.ac.ir

    على افضلى / دانشیار گروه کلام مؤسسه پژوهشى حکمت و فلسفه ایران    ali_mafzali@yahoo.com

    دریافت: 11/7/94               پذیرش: 29/9/95

    چکیده

    این مقاله درصدد بررسى این مسئله است که چرا در مابعدالطبیعه توماس آکوئیناس، تشکیک در مفهوم وجود به رغم قول او در باب تشابه وجود تصویرپذیر نیست؟ توماس، علاوه بر ارسطو از ابن سینا نیز در بسیارى از مواضع تبعیت کرده است. ارسطو «موجود» را غیر از مشترک معنوى و مشترک لفظى مى داند. ابن سینا، مشترک معنوى را بر دو قسم متواطى و مشکک مى داند و کاربرد سوم لفظ نزد ارسطو را در مشترک معنوى مشکک قرار مى دهد و چون قایل به مسانخت میان علت و معلول است، از تشکیک در مفهوم وجود دفاع مى کند. توماس اگرچه سخنى از «تشابه در وجود» نمى گوید، اما قسم سومى در کنار مشترک معنوى و لفظى به نام لفظ متشابه را مطرح مى کند. اگرچه تحلیل هاى زبان شناختى مؤید مترادف بودن الفاظ تشابه در فلسفه توماس و تشکیک نزد ابن سیناست، تحلیل هاى مابعدالطبیعى توماس شناسان جدید از تشابه بر اساس تناسب متفاوت با تشکیک مفهوم وجود است. تحلیل آنها از تشابه بر اساس نسبت نزدیک به تشکیک مفهوم وجود ابن سیناست؛ اما چون توماس قایل به مسانخت میان خالق و مخلوق نیست، نمى توان این تحلیل توماس شناسان را نیز تفسیرى صحیح از قول توماس درباره تشابه دانست.

     

    کلیدواژه ها: تشکیک، تشابه، توماس آکوئیناس، ابن سینا، اسکندر افرودیسى، فرفریوس، تشکیک وجود، تشابه وجود.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبریان، رضا، سعیدی مهر، محمد، پوربهرامی، اصغر، افضلی، علی.(1396) تشکیک و تشابه وجود نزد ابن سینا و توماس آکوئیناس. فصلنامه معرفت فلسفی، 14(3)، 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضا اکبریان؛ محمد سعیدی مهر؛ اصغر پوربهرامی؛ علی افضلی."تشکیک و تشابه وجود نزد ابن سینا و توماس آکوئیناس". فصلنامه معرفت فلسفی، 14، 3، 1396، 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبریان، رضا، سعیدی مهر، محمد، پوربهرامی، اصغر، افضلی، علی.(1396) 'تشکیک و تشابه وجود نزد ابن سینا و توماس آکوئیناس'، فصلنامه معرفت فلسفی، 14(3), pp. 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبریان، رضا، سعیدی مهر، محمد، پوربهرامی، اصغر، افضلی، علی. تشکیک و تشابه وجود نزد ابن سینا و توماس آکوئیناس. معرفت فلسفی، 14, 1396؛ 14(3): 7-