صفحهها:
7-26
تاریخ دریافت: 1394/12/14
تاریخ پذیرش: 1395/08/17
چکیده:
ابن سینا موجودى مجرد را به نام عقل فعال در نظام فلسفى خود پذیرفت و در پى تبیین عقلى براى ضرورت وجود آن برآمد. قبل از او، ارسطو عقل فعال را در فلسفه خود مطرح کرد. دغدغه اصلى ارسطو حل مسئله ادراک کلى بود؛ چراکه در نظام فلسفى او، نفس به مثابه امرى مادى، قادر به ادراک صور عقلى مجرد نبود. در نتیجه، ارسطو ضرورتا به عقل فعال مجرد رسید که جایگاه وجودشناختى آن در نزد وى، ابهاماتى دارد. ابن سینا در تلاش خود براى حل این مشکل، با رویکردى متفاوت با ارسطو به تبیین وجود عقل فعال پرداخت. آیا ابن سینا در رویکرد جدید خود، توانست به تبیین وجودى عقل فعال برسد و در صورت پاسخ مثبت، چگونه بدان پرداخت؟ در مقاله حاضر، پس از بیان رویکرد ابن سینا، با استفاده از قاعده الواحد و برهان ضرورت وجود عقل فعال به مثابه مُفیض صور عقلى، وجود آن اثبات مى شود و در پایان، نظر ابن سینا مورد ارزیابى قرار مى گیرد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عباسی، محمدحسین.(1395) تبیین ضرورت وجودى عقل فعال از دیدگاه ابن سینا. فصلنامه معرفت فلسفی، 14(2)، 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدحسین عباسی."تبیین ضرورت وجودى عقل فعال از دیدگاه ابن سینا". فصلنامه معرفت فلسفی، 14، 2، 1395، 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عباسی، محمدحسین.(1395) 'تبیین ضرورت وجودى عقل فعال از دیدگاه ابن سینا'، فصلنامه معرفت فلسفی، 14(2), pp. 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عباسی، محمدحسین. تبیین ضرورت وجودى عقل فعال از دیدگاه ابن سینا. معرفت فلسفی، 14, 1395؛ 14(2): 7-26