معرفت فلسفی، سال چهاردهم، شماره اول، پیاپی 53، پاییز 1395، صفحات 57-78

    نفس شناسى به منزله مبنایى براى خداشناسىدر نظام اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ شمس الله سراج / استادیار دانشگاه ایلام / sh.seraj@ilam.ac.ir
    سمیه منفرد / دانشجوى دکترى فلسفه و کلام اسلامى دانشگاه ایلام / so.monfared@ilam.ac.ir
    چکیده: 
    معرفت نفس از مهم ترین مباحثى است که همواره مورد تأکید فلاسفه و عرفا بوده و به دلیل ربط و پیوندى که با معرفت رب دارد، ضرورتى مضاعف یافته است. اندیشمندان و عارفان مسلمان براى فهم و ارائه تفسیرى دقیق از چگونگى سیر از معرفت نفس به معرفت رب، تلاش فراوان کرده اند. محیى الدین بن عربى و صدرالمتألهین، با دو رویکرد عرفانى و فلسفى، شناخت نفس را بهترین راه رسیدن به حقیقت هستى و شناخت خداوند مى دانند. در این مقاله با سیرى در مبانى نظرى و تحلیل آراى معرفتى این دو حکیم، کوشیده ایم چرایى و کیفیت گذر از نفس شناسى به خداشناسى را از دیدگاه آنان بررسى کنیم، تا علاوه بر یافتن نقاط اشتراک و اختلاف این دو دیدگاه، ربط و نسبت موجود میان این دو رویکرد عرفانى و فلسفى را در این موضوع خاص دریابیم. على رغم اینکه صدرالمتألهین الگوى ابن عربى را در کیفیت سیر از نفس شناسى تا خداشناسى مى پذیرد، اما درصدد برمى آید تا بر مبانى عرفانى محیى الدین برهان اقامه کند و آنها را بر اساس اصول فلسفى خود بازخوانى کند.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سراج، شمس الله، منفرد، سمیه.(1395) نفس شناسى به منزله مبنایى براى خداشناسىدر نظام اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین. فصلنامه معرفت فلسفی، 14(1)، 57-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شمس الله سراج؛ سمیه منفرد."نفس شناسى به منزله مبنایى براى خداشناسىدر نظام اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین". فصلنامه معرفت فلسفی، 14، 1، 1395، 57-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سراج، شمس الله، منفرد، سمیه.(1395) 'نفس شناسى به منزله مبنایى براى خداشناسىدر نظام اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین'، فصلنامه معرفت فلسفی، 14(1), pp. 57-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سراج، شمس الله، منفرد، سمیه. نفس شناسى به منزله مبنایى براى خداشناسىدر نظام اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین. معرفت فلسفی، 14, 1395؛ 14(1): 57-78