صفحهها:
123-144
تاریخ دریافت: 1393/10/20
تاریخ پذیرش: 1394/09/12
چکیده:
نظریه بساطت حقیقت وجود از دستاوردهاى حکمت متعالیه است. صدرالمتألهین پس از پذیرش این نظریه سه نتیجه معرفت شناختى مهم از آن استنباط مى کند. این نتایج بدین قرارند: اولاً حقیقت وجود عقلاً و به علم حصولى غیرقابل تصور و ادراک ناپذیر است؛ ثانیا حقیقت وجود عقلاً و به علم حصولى تصدیق ناپذیر است؛ ثالثا راه درک و تصدیق آن منحصر به علم حضورى است. در این مقاله نخست اصل نظریه بساطت حقیقت وجود مورد چالش قرار گرفته و اثبات مى شود که نمى توان وجودهاى محدود و ماهوى را بسیط شمرد و بیان مى شود که وجود ماهوى، تنها زمانى مى تواند بسیط شمرده شود که بشرط لاى از ماهیت ملاحظه گردد و وجود با چنین ملاحظه اى، تنها در موطن ذهن موجود است نه در عالم خارج. در ادامه مقاله فروع معرفت شناختى مزبور مورد نقد قرار مى گیرند، و آشکار مى شود که آن فروع نیز، با انتقادهایى روبه رویند. نگارنده کوشیده است تا نشان دهد التزام به فروع معرفت شناختى اصالت وجود و نیز التزام به فروع معرفت شناختى نظریه صدرا در وجود ذهنى، مستلزم آن است که نوصدراییان از نتایج معرفت شناختى نظریه بساطت وجود دست بردارند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ملایری، موسی.(1395) بررسى نظریه بساطت حقیقت وجود و فروع معرفت شناختى آن. فصلنامه معرفت فلسفی، 13(4)، 123-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
موسی ملایری."بررسى نظریه بساطت حقیقت وجود و فروع معرفت شناختى آن". فصلنامه معرفت فلسفی، 13، 4، 1395، 123-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ملایری، موسی.(1395) 'بررسى نظریه بساطت حقیقت وجود و فروع معرفت شناختى آن'، فصلنامه معرفت فلسفی، 13(4), pp. 123-144
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ملایری، موسی. بررسى نظریه بساطت حقیقت وجود و فروع معرفت شناختى آن. معرفت فلسفی، 13, 1395؛ 13(4): 123-144