صفحهها:
53-82
تاریخ دریافت: 1393/12/12
تاریخ پذیرش: 1394/10/25
چکیده:
دیدگاه زگزبسکى به بعد هنجارى شناخت، نگاهى نو محسوب مى شود که بر اساس رویکرد اخلاق فضیلت مدار، در پى شکل بندى جدیدى از عقلانیت در این حوزه است. به نظر او مهم ترین مؤلفه هر فضیلت، انگیزه و توفیق مندى آن است. زگزبسکى بر اساس اصابه همیشگى باور، میان معرفت و باور موجه تفاوت مى گذارد؛ ازاین روى، معرفت را به عمل و انگیزه فضیلت مندانه شناسایى مى کند تا صدق دایمى معرفت را لحاظ کند و از سوى دیگر چون چنین شرطى در توجیه نیست و قبول باور موجه بر اساس معقول بودن است، مى کوشد قبول باور از سوى دارنده حکمت عملى در شرایط باورنده را، معیار توجیه قرار دهد. در ادامه، نوشته پیش روى تلاش مى کند این نگاه را ارزیابى کند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شکری، مهدی.(1395) تبیین و ارزیابى دیدگاه زگزبسکى درباره بُعد هنجارى در قلمرو شناخت. فصلنامه معرفت فلسفی، 13(4)، 53-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی شکری."تبیین و ارزیابى دیدگاه زگزبسکى درباره بُعد هنجارى در قلمرو شناخت". فصلنامه معرفت فلسفی، 13، 4، 1395، 53-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شکری، مهدی.(1395) 'تبیین و ارزیابى دیدگاه زگزبسکى درباره بُعد هنجارى در قلمرو شناخت'، فصلنامه معرفت فلسفی، 13(4), pp. 53-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شکری، مهدی. تبیین و ارزیابى دیدگاه زگزبسکى درباره بُعد هنجارى در قلمرو شناخت. معرفت فلسفی، 13, 1395؛ 13(4): 53-82