معرفت فلسفی، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 50، زمستان 1394، صفحات 149-175

    رهیافتى براى نظریه پردازى بنیادى در علوم انسانىبر اساس فلسفه اسلامى

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    عطاءالله رفیعی آتانی / استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران / rafieiatani@iust.ac.ir
    چکیده: 
    پرسش اساسى که این مقاله به آن پاسخ مى دهد آن است که مبنا و راه و روش ارتباط فلسفه اسلامى و علوم انسانى چیست؟ در این مقاله تلاش مى شود تا با نمایاندن مناسبات فلسفه اسلامى و علوم انسانى، براى تداوم روشمند فلسفه اسلامى در جهت نظریه پردازى در علوم انسانى راهى پیدا شود. براى نیل به مقصود، هر گام به صورتِ طبیعى از گام قبلى برمى آید نوآورى اساسى مقاله بر اساس نظریه علامه طباطبائى درباره «فلسفه» شکل گرفته است. بر اساس نظریه علامه، مسئولیت اثبات وجود موضوع هر علم بر عهده فلسفه است. این در حالى است که از منظر مشهور اندیشمندان اسلامى، موضوع علم براى هویت بخشى هر علم، در مقایسه با دو ملاک دیگر یعنى «روش» و «غایت» ملاک بهترى است. از منظر علامه طباطبائى و استاد شهید مطهرى وظیفه اساسى فلسفه، اثبات وجود موضوع هر علم و نیز تولید روش نظریه پردازى متناسب با موضوع آن علم است. مجموعه یافته هاى محصول اثبات وجود و نحوه وجود موضوع و نیز روش متناسب با آن، محتواى فلسفه علوم انسانى را مى سازد. اگر فلسفه علوم انسانى به نحو روشمندى از معارف اسلامى مرتبط استخراج شود، به رویکردى اسلامى در قلمرو فلسفه علوم انسانى و در نتیجه به نقطه آغازى براى نظریه پردازى دست یافته ایم.  
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    An Approach to Fundamental Theorization in the Human Sciences, Based on Islamic Philosophy
    Abstract: 
    The basic question answered in this article is as follows: what is the basis and method of relationship between Islamic philosophy and humanities? In this article, we attempt to show the terms of Islamic philosophy and humanities so that we may find a way for systematic durability of Islamic philosophy in theorizing in humanities. To do so, the path is covered step by step. The main innovation of the article is formed according to Allama Tabatabaie's theory on "philosophy". According to Allama's theory, philosophy is responsible for proving the existence of subject in any science. This is while for well-known Islamic thinkers, the subject of any science is a better criterion for identifying it than two other criteria, i.e. "method" and "goal". For Allama Tabatabaie and Murteza Mutahhari, the main duty of philosophy is to prove the existence of the subject of any science as well as to produce method of theorization proper to the subject of that science. The whole findings of the product of proving the existence and the mode of existence of the subject as well as the proper method make up the philosophy of humanities. If the philosophy of humanities is systematically extracted from the related Islamic teachings, we will have an Islamic approach in the realm of philosophy of humanities, and consequently, a starting point for theorization.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیعی آتانی، عطاءالله.(1394) رهیافتى براى نظریه پردازى بنیادى در علوم انسانىبر اساس فلسفه اسلامى. فصلنامه معرفت فلسفی، 13(2)، 149-175

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عطاءالله رفیعی آتانی."رهیافتى براى نظریه پردازى بنیادى در علوم انسانىبر اساس فلسفه اسلامى". فصلنامه معرفت فلسفی، 13، 2، 1394، 149-175

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیعی آتانی، عطاءالله.(1394) 'رهیافتى براى نظریه پردازى بنیادى در علوم انسانىبر اساس فلسفه اسلامى'، فصلنامه معرفت فلسفی، 13(2), pp. 149-175

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیعی آتانی، عطاءالله. رهیافتى براى نظریه پردازى بنیادى در علوم انسانىبر اساس فلسفه اسلامى. معرفت فلسفی، 13, 1394؛ 13(2): 149-175