معرفت فلسفی، سال یازدهم، شماره چهارم، پیاپی 44، تابستان 1393، صفحات 39-

    بررسى تبیین علّامه طباطبائى از شعور همگانى موجودات در تفسیر المیزان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدعلی محیطی اردکان / *استادیار - فلسفه اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / hekmatquestion@gmail.com
    چکیده: 

    علّامه طباطبائى، از فیلسوفان و مفسران برجسته شیعه، شعور همگانى موجودات را بر اساس ادله نقلى و عقلى پذیرفته و درصدد تبیین آن برآمده است. نویسنده با مراجعه به آثار علّامه طباطبائى و با محوریت تفسیر المیزان، همراه با توصیف و تحلیل دیدگاه ایشان درباره سریان ادراک در همه موجودات، بر اساس ادله نقلى و عقلى، به بررسى این دیدگاه پرداخته است. به نظر مى رسد هرچند بر اساس آیات و روایاتى که مرحوم علّامه بدانها استناد کرده، مى توان شعور همگانى موجودات را اثبات کرد، درستى تبیین و دلیل عقلى ایشان بر مسئله، کانون تردید است؛ علاوه بر اینکه به نظر مى رسد مدعاى ادله نقلى در مسئله شعور مادیات بیش از آن چیزى است که علّامه طباطبائى بر اساس مبانىِ فلسفىِ خویش پذیرفته است. بنابراین ادله اصلى در این بحث، ادله نقلى اند که با توجه به تواتر معنوى نیاز به بررسى سندى مستقل ندارند.
     

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    فصل‏نامه ‏اى علمى ـ پژوهشى در زمینه علوم فلسفى تابستان 1393

    محمدعلى محیطى اردکان[1]

    چکیده

    علّامه طباطبائى، از فیلسوفان و مفسران برجسته شیعه، شعور همگانى موجودات را بر اساس ادله نقلى و عقلى پذیرفته و درصدد تبیین آن برآمده است. نویسنده با مراجعه به آثار علّامه طباطبائى و با محوریت تفسیر المیزان، همراه با توصیف و تحلیل دیدگاه ایشان درباره سریان ادراک در همه موجودات، بر اساس ادله نقلى و عقلى، به بررسى این دیدگاه پرداخته است. به نظر مى رسد هرچند بر اساس آیات و روایاتى که مرحوم علّامه بدانها استناد کرده، مى توان شعور همگانى موجودات را اثبات کرد، درستى تبیین و دلیل عقلى ایشان بر مسئله، کانون تردید است؛ علاوه بر اینکه به نظر مى رسد مدعاى ادله نقلى در مسئله شعور مادیات بیش از آن چیزى است که علّامه طباطبائى بر اساس مبانىِ فلسفىِ خویش پذیرفته است. بنابراین ادله اصلى در این بحث، ادله نقلى اند که با توجه به تواتر معنوى نیاز به بررسى سندى مستقل ندارند.

     

    کلیدواژه ها: علّامه طباطبائى، تفسیر المیزان، شعور موجودات، عقل، نقل.



    [1] دانش‏ پژوه دکترى فلسفه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس‏ سره. mohiti@qabas.net

    دریافت: 2/2/93               پذیرش: 11/6/93

     


     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محیطی اردکان، محمدعلی.(1393) بررسى تبیین علّامه طباطبائى از شعور همگانى موجودات در تفسیر المیزان. فصلنامه معرفت فلسفی، 11(4)، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدعلی محیطی اردکان."بررسى تبیین علّامه طباطبائى از شعور همگانى موجودات در تفسیر المیزان". فصلنامه معرفت فلسفی، 11، 4، 1393، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محیطی اردکان، محمدعلی.(1393) 'بررسى تبیین علّامه طباطبائى از شعور همگانى موجودات در تفسیر المیزان'، فصلنامه معرفت فلسفی، 11(4), pp. 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محیطی اردکان، محمدعلی. بررسى تبیین علّامه طباطبائى از شعور همگانى موجودات در تفسیر المیزان. معرفت فلسفی، 11, 1393؛ 11(4): 39-