معرفت فلسفی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 29، پاییز 1389، صفحات 55-

    طرح اشراقى نظریه صدور و تأثرات ملّاصدرا از آن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    منیره سیدمظهری / *دانشگاه آزاد اسلامی - واحد کرج / msayyidmazhari@yahoo.com
    چکیده: 

    مورّخان فلسفه و نیز اهل کلام و بسیارى از حکما، یکى از اهداف و ارکان نظریه فیض را «تبیین وساطت بین خداوند و خلق او و نیز توضیح نحوه برآمدن کثرت از وحدت» ذکر کرده‏اند. در میان فلاسفه اسلامى، فارابى و ابن‏سینا نخستین کسانى بودند که در این‏باره به نظریه‏پردازى پرداختند. پس از ایشان، سهروردى با این اعتقاد که نظریه حکماى مشّایى وافى به مقصود نیست، ضمن اخذ ساختار اصلى نظریه صدور ابن‏سینا، با قرار دادن آن بر مبنایى دیگر و وارد کردن آموزه‏هاى جدید، به طرح نوینى از نظریه صدور دست یافت که قرن‏ها پس از او مورد توجه صدرالمتألّهین قرار گرفت. نویسنده در این مقاله سعى مى‏کند نشان دهد که ملّاصدرا در تدوین نظریه خویش درباره نظام فیض، حدّاقل از چهار جهت از مکتب اشراقى تأثیر پذیرفته است: 1) توجه به جهات و حیثیات عینى در پیدایش کثیر از واحد؛ 2) عدم پذیرش انحصار عقول به ده عقل؛ 3) پذیرش عقول عرضى علاوه بر عقول طولى؛ 4) استفاده از قاعده امکان اشرف براى تبیین نظام فیض.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره اول، پاییز 1389، 55ـ81

    طرح اشراقى نظریه صدور و تأثرات ملّاصدرا از آن

    منیره سیدمظهرى

    چکیده

    مورّخان فلسفه و نیز اهل کلام و بسیارى از حکما، یکى از اهداف و ارکان نظریه فیض را «تبیین وساطت بین خداوند و خلق او و نیز توضیح نحوه برآمدن کثرت از وحدت» ذکر کرده‏اند. در میان فلاسفه اسلامى، فارابى و ابن‏سینا نخستین کسانى بودند که در این‏باره به نظریه‏پردازى پرداختند. پس از ایشان، سهروردى با این اعتقاد که نظریه حکماى مشّایى وافى به مقصود نیست، ضمن اخذ ساختار اصلى نظریه صدور ابن‏سینا، با قرار دادن آن بر مبنایى دیگر و وارد کردن آموزه‏هاى جدید، به طرح نوینى از نظریه صدور دست یافت که قرن‏ها پس از او مورد توجه صدرالمتألّهین قرار گرفت. نویسنده در این مقاله سعى مى‏کند نشان دهد که ملّاصدرا در تدوین نظریه خویش درباره نظام فیض، حدّاقل از چهار جهت از مکتب اشراقى تأثیر پذیرفته است: 1) توجه به جهات و حیثیات عینى در پیدایش کثیر از واحد؛ 2) عدم پذیرش انحصار عقول به ده عقل؛ 3) پذیرش عقول عرضى علاوه بر عقول طولى؛ 4) استفاده از قاعده امکان اشرف براى تبیین نظام فیض.

    کلیدواژه‏ها: حکمت اشراق، ملّاصدرا، فیض، عقول طولى و عرضى، قاعده امکان اشرف، نورالانوار.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمظهری، منیره.(1389) طرح اشراقى نظریه صدور و تأثرات ملّاصدرا از آن. فصلنامه معرفت فلسفی، 8(1)، 55-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    منیره سیدمظهری."طرح اشراقى نظریه صدور و تأثرات ملّاصدرا از آن". فصلنامه معرفت فلسفی، 8، 1، 1389، 55-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمظهری، منیره.(1389) 'طرح اشراقى نظریه صدور و تأثرات ملّاصدرا از آن'، فصلنامه معرفت فلسفی، 8(1), pp. 55-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمظهری، منیره. طرح اشراقى نظریه صدور و تأثرات ملّاصدرا از آن. معرفت فلسفی، 8, 1389؛ 8(1): 55-