معرفت فلسفی، سال دوم، شماره سوم، پیاپی 7، بهار 1384، صفحات 7-10

    سخن نخست

    نوع مقاله: 
    سخن سردبیر
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سخن نخست

    الحمدُلله الّذی لا مُضادَّ لَهُ فی مُلکه، و لامُنازعَ له فی اَمْرِه، الحمدُلله الّذی لا شریک لَهُ فی خَلقِه، و لا شَبیه لَهُ فی عَظمته، الحمدُللهِ الفاشی فی الخلقِ اَمرُهُ و حمدُهُ... الّذی بَعُدَ فلایُری، و قَرُبُ فَشَهِدَ النَّجوی.... لیس له منازعٌ یعادله، و لا شبیهٌ یشاکله و لا ظهیرٌ یعاضده... الحمدُلله الّذی هَدانا لهذا و ما کُنّا لِنَهتَدِی لولا أن هدانا الله.1

    خداوند منّان را شاکریم که توفیق داد تا هفتمین شماره معرفت فلسفی را با این امید به ساحت اندیشه عرضه کنیم که حضرت حقّ جلّ و علا و اولیای گرامی دین علیهم‏السلام از ما خشنود و ارباب معرفت و فرهیختگان دانش دوست و با فضیلت از محتوا و مطالب این نشریه کام‏روا باشند.

    باری در این شماره نیز، به لطف پژوهشگران ارجمند، مقالاتی چند در موضوعات فلسفی و معرفت‏شناختی فراهم آمده که اهم نکات و محورهای آن‏ها به اختصار به شرح ذیل است:

    در مقاله «حضوری بودن محسوسات» چهار نظریه عمده درباره علم به محسوسات، به ویژه دیدنى‏ها، بیان و بررسی شده است: الف) نظریه خروج شعاع از چشم و برخورد با شى‏ء دیدنی؛ ب) نظریه حکمای مشاء که معتقد به انطباع صورت شى‏ء دیدنی در شبکیه هستند؛ ج) نظریه شیخ اشراق که قایل است علم به دیدنى‏های مادی از انواع علم حضوری است؛ د) نظریه صدالمتألهین که علم به دیدنى‏ها را از مقوله علم حصولی مى‏داند. نویسنده محترم ضمن بیان و بررسی نظریه‏های چهارگانه، رأی شیخ اشراق را پذیرفتنى‏تر دانسته و به نقدها و اشکالات آن پاسخ گفته است.

    نویسنده محترم مقاله «معرفت لازم و کافی در دین» تلاش کرده است تا به چند پرسش اساسی در باب معرفت دینی پاسخ گوید. آن پرسش‏ها عبارتند از: الف) چه نوع (یا انواعی از) معرفت در دین دست‏یافتنی است؟ ب) آیا مى‏توان به معرفت یقینی (به معنای اخص آن) در دین رسید؟ ج) آیا دست‏یابی به معرفت یقینی (به معنای اخص) در دین لازم و ضروری است؟ د) معیار و ملاک صدق معرفت‏های متعارف چیست؟

    در این مقاله دو مفهوم دین و معرفت و کاربردهای آن‏ها روشنایی یافته‏اند، با رویکردی تتبعی ـ تحلیلی، آرای برخی متفکران مسلمان در باب پرسش‏های مذکور بیان و بررسی شده‏اند. نویسنده محترم در پایان به این نتیجه رهنمون شده است که دست‏یابی به معرفت یقینی (به معنای اخص) در بخش‏هایی از دین ممکن است، اما لازم و ضروری نیست.

    این پرسش که آیا دست‏یابی به شناخت یقینی امکان دارد، محور اصلی و اساسی مقاله «شناخت یقینی، ممکن یا ممتنع؟» است. نویسنده محترم ابتدا با اشاره به پیشینه شک‏گرایی و نسبى‏گرایی، انواع معرفت را بیان نموده، و سپس ادلّه امکان دست‏یابی به یقین و نفی شک‏گرایی را بیان مى‏کند. وی در این بخش از مقاله، شش دلیل ارایه نموده، سپس درباره ابزارهای پیدایش یقین بحث کرده، و در پایان ضمن بیان چند نکته اساسی، به پاسخ این پرسش اشاره مى‏کند که چگونه یقین روان‏شناختی به یقین منطقی پیوند مى‏خورد.

    ادراکات فطری چیست؟ مراد فیلسوفان مسلمان از ادراکات فطری و منظور کانت از این نوع ادراک کدام است؟ آیا میان نظر فیلسوفان مسلمان و نظر کانت تعارض یا تفاوتی وجود دارد؟ نویسنده محترم مقاله «گامی در رفع تعارض معرفت‏شناسی فلاسفه اسلامی و کانت؛ ادراکات فطری» تلاش کرده است تا به این سه پرسش پاسخ گوید. وی ابتدا معنای ادراکات فطری نزد فیلسوفان مسلمان را بیان نموده و ویژگى‏های آن را برشمرده است، سپس به نقل آرای کانت در این خصوص پرداخته و ویژگى‏های ادراکات فطری در نزد کانت را باز مى‏گوید و چنین نتیجه مى‏گیرد که میان نظر فیلسوفان مسلمان و نظر کانت درباره ادراکات فطری اختلافی در کار نیست.

    در مقاله «ادلّه فلسفی اثبات کامل مطلق در یک نگاه» نویسنده محترم ابتدا با اشاره به این باور موحدان که خداوند متعال موجودی کامل، هستی بى‏نهایت و بى‏نقص است و آیات و روایات و اوراد و ادعیه اسلامی بر این باور تأکید مى‏ورزند، به بررسی و نقد ادلّه‏ای که در کتاب‏های فلسفی بر این باور اقامه شده پرداخته، و به زعم خود ناتمام بودن آن‏ها را آفتابی نموده است. سپس در بخش دوم مقاله، پنج برهان را که در نظر وی از اتقان کافی برخوردارند، اما در کتاب‏های فلسفی نیامده‏اند، بازگو نموده است. در پایان مقاله، خاطرنشان شده است که با توجه به تمام بودن ادلّه اثبات وجود خدا، ضرورت وحی، و ضرورت عصمت پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و امامان معصوم علیهم‏السلام، حتی اگر ادلّه عقلی ـ فلسفی بر کامل مطلق بودن خدا ناتمام باشند، باز باور و ایمان به این مطلب خردپذیر و ممکن است.

    در پایان، با تشکر و سپاس از همه عزیزانی که ما را در ارایه این مجموعه یاری رساندند، پیشنهادها و نقدهای مشفقانه و عالمانه همه خوانندگان گرامی و فرهیخته را مغتنم و موجب کمال و تعالی نشریه مى‏دانیم.

     

    ··· پى‏نوشت

    1. شیخ عباس قمی، مفاتیح‏الجنان، فرازهایی از دعای افتتاح.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1384) سخن نخست. فصلنامه معرفت فلسفی، 2(3)، 7-10

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."سخن نخست". فصلنامه معرفت فلسفی، 2، 3، 1384، 7-10

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1384) 'سخن نخست'، فصلنامه معرفت فلسفی، 2(3), pp. 7-10

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). سخن نخست. معرفت فلسفی، 2, 1384؛ 2(3): 7-10