Ma`rifat Falsafi, Volume 12, Issue 3, No 47, Year 2025 , Pages 33-49

    An Analysis of Intellection from Aristotle’s and Avicenna’s Point of View

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mohammad hosein / (Ph.D. student in philosophy at Tarbiat Modares University) / m.abbasi4431@yahoo.com
    Reza Akbariyan / (professor in the department of philosophy at Tarbiat Modares University) / rakbarian@rose.shirazu.ac.ir
    Mohammad Saeidi mehr / (an associate professor in the department of philosophy at at Tarbiat Modares University) / saeedi@modares.ac.ir
    Abstract: 
    Aristotle attaches corporeal contingency to soul, and believes that the corporeal soul does not hold the qualification of intellection or the intellectual perception. The intellectual perception and intellectual form are immaterial objects, and intellection needs an immaterial entity. Therefore, Aristotle leaves intellection to intellect, but what is the relation between this immaterial intellect and the material soul, and how does it play a role in intellection? Aristotle’s theory is ambiguous, and this ambiguity should be cleared. Avicenna regards soul as an immaterial object; distinguishes its state of essence from its state of action, and attributes intellectual perception to the soul. He believes intellectual perception is an essential act of the soul, and soul is considered to be the same as the particular intellect. Avicenna calls the influence of Active Intellect on creating the intellectual forms in human intellective soul as effusion and illumination with regard to its quiddity and existence. This article is an analysis and explanation of Aristotle’s and Avicenna’s views on the problem of intellection.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل مسئله تعقل از دیدگاه ارسطو و ابن سینا
    Abstract: 
    ارسطو براى نفس، حدوث جسمانى قایل است و نفس به منزله امر جسمانى، صلاحیت تعقل یا ادراک عقلى را ندارد. ادراک عقلى و صورت معقوله، امورى مجردند و براى تعقل نیاز به امرى مجرد دارند. بنابراین ارسطو تعقل را بر عهده عقل مى گذارد؛ اما این عقل مجرد با نفس مادى چه نسبتى دارد و چگونه در امر تعقل انسانى به ایفاى نقش مى پردازد. نظریه ارسطو با ابهاماتى آمیخته است که باید رفع گردد. ابن سینا با لحاظ نفس به منزله امرى مجرد و با تمایز نهادن میان مقام ذات و مقام فعل در نفس انسانى، ادراک عقلى را به نفس نسبت مى دهد. ادراک عقلى در نظر او، فعلِ جنبه ذاتى نفس تلقى مى شود و نفس با عقل جزئى انسانى یکسان انگاشته مى شود. تأثیر مبادى عالیه و نقش عقل فعال نیز در تعقل لحاظ مى گردد. ابن سینا تأثیر عقل فعال در ایجاد صور معقوله در نفس ناطقه را به دو اعتبار وجود و ماهیت، افاضه و اشراق مى نامد. مقاله حاضر به تحلیل و تبیین نظرات ارسطو و ابن سینا در این زمینه اختصاص دارد.
    References: 
    • ابن سینا، حسین بن عبداللّه، 1331، النجاة، مصر، مطبعة السعادة.
    • ـــــ ، 1363، المبدأ و المعاد، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل با همکارى دانشگاه تهران.
    • ـــــ ، 1375، النفس من کتاب الشفاء، تحقیق حسن حسن زاده آملى، قم، دفتر تبلیغات اسلامى.
    • ـــــ ، 1379، التعلیقات، چ چهارم، قم، دفتر تبلیغات اسلامى.
    • ـــــ ، بى تا، المباحثات، تحقیق و تعلیق محسن بیدارفر، قم، بیدار.
    • ارسطو، 1378، منطق ارسطو (ارگانون)، ترجمه میرشمس الدین ادیب سلطانى، تهران، نگاه.
    • ـــــ ، 1384، متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمه شرف الدین خراسانى، چ سوم، تهران، حکمت.
    • ـــــ ، 1385، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفى، چ دوم، تهران، طرح نو.
    • ـــــ ، 1389، درباره نفس، ترجمه على مراد داودى، چ پنجم، تهران، حکمت.
    • افلاطون، 1380، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفى، چ سوم، تهران، خوارزمى.
    • اکبریان، رضا و حسین زمانیها، 1385، «بررسى و تحلیل مسئله تعقل از دیدگاه ابن سینا و دکارت»، پژوهشنامه علوم انسانى، ش 49، ص 67ـ84.
    • صدرالمتألهین، 1990م، الحکمة المتعالیة فى الاسفارالعقلیة الاربعة، بیروت، داراحیاالتراث العربى.
    • طوسى، نصیرالدین، 1375، شرح الاشارات والتنبیهات ابن سینا، قم، البلاغه.
    • کاپلستون، فردریک، 1375، تاریخ فلسفه، ج 1 (یونان و روم)، ترجمه سیدجلال الدین مجتبوى، چ سوم، تهران، علمى و فرهنگى و سروش.
    • گمپرتس، تئودور، 1375، متفکران یونانى، ترجمه محمدحسن لطفى، تهران، خوارزمى.
    • Aquinas, Thomas, Summa Theologica, London, William Benton Publisher.
    • Barnez, Janatan, the Cambridge Companion to Aristotle, Cambridge, University Press.
    • Fine G., 1983, Plato and Aristotle on Form and Substance, Proceedings of Cambridge Philological Society.
    • Lesher, J. H., 1971, "Aristotle on form, Substance, and Universals", Phronesis, N. 16, p. 169-175.
    • Marenbon, John, Later Medieval philosophy, London & New York, Routledge & Kegan Paul.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad hosein, Akbariyan, Reza, Saeidi mehr, Mohammad.(2025) An Analysis of Intellection from Aristotle’s and Avicenna’s Point of View. Ma`rifat Falsafi, 12(3), 33-49

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hosein ; Reza Akbariyan; Mohammad Saeidi mehr."An Analysis of Intellection from Aristotle’s and Avicenna’s Point of View". Ma`rifat Falsafi, 12, 3, 2025, 33-49

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Akbariyan, R, Saeidi mehr, M.(2025) 'An Analysis of Intellection from Aristotle’s and Avicenna’s Point of View', Ma`rifat Falsafi, 12(3), pp. 33-49

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Akbariyan, R, Saeidi mehr, M. An Analysis of Intellection from Aristotle’s and Avicenna’s Point of View. Ma`rifat Falsafi, 2025; 12(3): 33-49