Ma`rifat Falsafi, Volume 23, Issue 1, No 89, Year 2025 , Pages 95-110

    The Consequences of the Doctrine of Innate Sin in New Anthropology

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Reza Sadeghi / An associate professor of philosophy, Isfahan University / r.sadeghi@ltr.ui.ac.ir
    Zahra Zoofaghari / A PhD. holder of transcendent wisdom, Isfahan University / z.zoofaghari@iran.ir
    dor 20.1001.1.17354545.1404.23.1.6.1
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.5001864
    Abstract: 
    In the Middle Ages, Christianity defended the concept of “innate (original) sin” by appealing to the Old Testament. The doctrine of “innate sin” contained an internal contradiction, and the Church’s attempt to resolve this problem by resorting to the theory of “universals” failed. For this reason, in modern anthropology, the concept of “innate sin” was abandoned. Nevertheless, within the framework of “belief in the inherent human evil,” this doctrine was reconstructed in a significant part of the anthropological foundations of ethics, psychoanalysis, and the philosophy of history, continuing its existence under a scientific or philosophical label. Even the growing skepticism and distrust towards human reason, concerns about human access to technology, and efforts to limit human access to nature are related to the doctrine of “innate sin.” This paper argues that the belief in inherent human evil, like the concept of “innate sin,” is also contradictory and cannot be proven by scientific or rational methods. Even psychoanalysis, through its empirical or rational methods, cannot demonstrate inherent human evil, and when it resorts to the unconscious, it transforms into an irrefutable and unscientific viewpoint. The historical method is also trapped by the “fallacy of the appearance of evil,” and from the focus of history on war and bloodshed, it cannot be concluded that evil is inherent in humans or that it predominates.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :پیامدهای آموزه گناه فطری در انسان شناسی جدید
    Abstract: 
    در قرون وسطا مسیحیت با تمسک به عهد عتیق از مفهوم «گناه فطری» دفاع می‌کرد. آموزة «گناه فطری» تناقض درونی داشت و تلاش کلیسا برای حل این مشکل با تمسک به بحث از «کلی‌ها» ناموفق بود. به همین علت در انسان‌شناسی جدید، مفهوم «گناه فطری» کنار گذاشته شد. بااین‌حال، این آموزه در چارچوب «باور به شرارت ذاتی انسان» در بخش مهمی از مبانی انسان‌شناختی اخلاق، روانکاوی و فلسفة تاریخ، بازسازی شد و با برچسبی علمی یا فلسفی به حیات خود ادامه داد. حتی گسترش شک و بی‌اعتمادی به عقل بشر و نگرانی از دسترسی انسان به فناوری و تلاش برای محدود کردن دسترسی انسان به طبیعت نیز با آموزة «گناه فطری» در ارتباط است. این نوشتار استدلال کرده است که باور به شرارت ذاتی انسان نیز مانند مفهوم «گناه فطری» دچار تناقض است و با روشی علمی یا عقلی قابل اثبات نیست. حتی روانکاوی نیز با روش تجربی یا عقلی نمی‌تواند شرارت ذاتی انسان را نشان دهد و زمانی که به ناخودآگاه تمسک می‌کند، به دیدگاهی ابطال‌نا‌پذیر و غیرعلمی تبدیل می‌شود. روش تاریخی نیز گرفتار «مغالطة نمود شر» است و از تمرکز تاریخ بر جنگ و کشتار‌ نمی‌توان نتیجه گرفت شرارت در انسان ذاتی است یا غلبه دارد.
    References: 
    • کتاب مقدس (2009). ترجمة انجمن کتاب مقدس. چ پنجم. ایلام: ایلام.
    • اسکینز، کوئنتین (1372). ماکیاولی. ترجمة عزت‌الله فولادوند. تهران: طرح نو.
    • برگ، آندریوفین (1383). مارکوزه یا هابرماس: دو منتقد تکنولوژی. ترجمة عباس قنبری و مصطفی امیری. نامة فرهنگ، 54 (14)، 64-81.
    • بوتول، گاستون (1368). جامعه‌شناسی جنگ. ترجمة هوشنگ فرخجسته. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
    • تافلر، آلوین (1377). جنگ و ضد جنگ: بقا در آستانة قرن بیست و یکم. ترجمة شهیندخت خوارزمی. تهران: سیمرغ.
    • صدرالمتألهین (۱۳۶۸). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعۀ. قم: مصطفوی.
    • علی‌اکبر مسگری، احمد (1391). شوپنهاور؛ بدبینی و سرشت ایجابی شر. شناخت، 2 (67)، 95-109.
    • ماکیاولی، نیکولو (1377). گفتارها. ترجمة ‌محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی.
    • ماکیاولی، نیکولو (1387). شهریار. ترجمة داریوش آشوری. تهران: آگاه.
    • ملایوسفی، مجید (1391). تأثیر آموزة گناه نخستین بر مبحث کلیات در قرون وسطی. پژوهشنامة فلسفة دین، ۱(19)، 37-54.
    • نیچه، فریدریش (1389). چنین گفت زرتشت، کتابی برای همه کس و هیچ کس. ترجمة داریوش آشوری. تهران: آگاه.
    • وایت، لین (1382). ریشه‌های تاریخی بحران بوم‌شناختی ما. ترجمة مصطفی ملکیان. در: اخلاق زیست‌محیطی. به کوشش مهدی داودی. تهران: توسعه.
    References: 
    • Bennett, J. (1994). Escartes's Theory of Modality.The Philosophical Review, 103 (4), 639-667.
    • Curley, E. M. (1984). Descartes on the Creation of the Eternal Truths. The Philosophical Review, 93 (4), 569-597.
    • Hobbes, T. (1904). Leviathan, or: The Matter, Forme and Power of a Commonwealth, Ecclesiasticall and Civil. London: Cambridge University Press.
    • Kant, I. (1937). Religion within the Limits of Reason Alone. Trans. by Theodore M. Greene & H.H. Hudson. New York: Harper and Brothers.
    • Morris, E. (2018). The Ashtray (Or the Man Who Denied Reality). Chicago and London: The University of Chicago Press.
    • Swinburne, R. (1989). Responsibility and Atonement. Oxford: Clarendon Press.
    • Unger, P. (2014). Empty Ideas: A Critique of Analytic Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sadeghi, Reza, Zoofaghari, Zahra.(2025) The Consequences of the Doctrine of Innate Sin in New Anthropology. Ma`rifat Falsafi, 23(1), 95-110 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.5001864

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Reza Sadeghi; Zahra Zoofaghari."The Consequences of the Doctrine of Innate Sin in New Anthropology". Ma`rifat Falsafi, 23, 1, 2025, 95-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sadeghi, R, Zoofaghari, Z.(2025) 'The Consequences of the Doctrine of Innate Sin in New Anthropology', Ma`rifat Falsafi, 23(1), pp. 95-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sadeghi, R, Zoofaghari, Z. The Consequences of the Doctrine of Innate Sin in New Anthropology. Ma`rifat Falsafi, 2025; 23(1): 95-110