Ma`rifat Falsafi, Volume 2, Issue 4, No 8, Year 2024 , Pages 39-66

    Mystical irrationalism?

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Abstract: 
    On account of the depth and complexity of its intuitions, mystical experience raises some questions for philosophers entering the province of philosophy of mysticism .One of such questions is that mystical doctrines such as particular unity are paradoxical .According to mystics, things are both the reality of existence and the non-reality of it and their intuitions (e.g .the idea of God )are both one and many, determined and undetermined, manifest while hidden and hidden while manifest. Are these statements that originate from mystical intuitions, really or apparently paradoxical? Based on identity and the law of non-contradiction reason will not be compatible with the above statements (if they are really paradoxical )and as a result reason will not be able to penetrate mysticism understanding its objective realities and arguing for them .Thus the question is whether or not mysticism is compatible with reason and philosophy .In general, is mysticism rational or irrational? W.T .Stace has treated of this problem in chapter 5th of his book, mysticism and philosophy .This paper tries to mention and study Stace’s points of views.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :عقل‌گریزی عرفان؟!
    Abstract: 

    تجربه عرفانی به دلیل ژرفا و پیچیدگی مشهودات خود، پرسش هایی را فراروی فیلسوفانی که در وادی فلسفه عرفان گام نهاده اند، برانگیخته است. یکی از این پرسش ها، پارادوکسیکال بودن آموزه های عرفانی، همچون وحدت شخصیه وجود، است. عارفان گاه می گویند حقیقت هستی هم عین اشیاست و هم غیر آن. گاه از مشهودات خود چنین تعبیر می کنند: او هم واحد است و هم در دل کثیر حاضر بوده و کثیر است; هم متشخص است و هم نامتشخص; دلبر حقیقی در عین ظهور، باطن و در عین بطون، ظاهر است. پرسش این است که آیا این احکام برآمده از شهود عارف، به راستی متناقض اند، یا ظاهری تناقض آمیز دارند و در ذات آن ها تناقضی وجود ندارد. اگر چنین تناقضی در ذات حقایق عرفانی و به ویژه وحدت شخصیه نهفته باشد، ناگزیر این آموزه ها با عقل سازگار نخواهند بود; زیرا بنیاد عقل با اصل عدم تناقض و اصل این همانی سامان می یابد. در این صورت، عقل نمی تواند در حوزه عرفان و حقایق خارجی آن گام نهاده، آنها را به نیکی بفهمد، و بر آنها استدلال کند. بنابراین، پرسش این است که آیا عرفان با عقل و فلسفه سازگار است؟ و به طور کلی عرفان عقل گریز است یا عقل پذیر؟ و.ت. استیس در فصل پنجم کتاب عرفان و فلسفه به این موضوع پرداخته است. این مقاله می کوشد تا دیدگاه آقای استیس را تحلیل، نقد و بررسی کند.

        ـ ابن ترکه، صائن الدین، تمهید القواعد، (تهران، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران، 1360);
        ـ ابن عربی، محی الدین، الفتوحات المکّیة، تحقیق عثمان یحیی، ج 4.
        ـ استیس، والتر، عرفان و فلسفه، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، (تهران، سروش، بی تا);
        ـ صدرالمتألهین، اسفار اربعة، (قم، المکتبة المصطفویه، 1386 هـ ق)، ج 2;
        ـ قیصری، داود، شرح فصوص، چاپ سنگی، (قم، بیدار، بی تا);
        ـ کاکایی، قاسم، وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر الهارت، (تهران، هرمس، بی تا);
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yazdanpanah, Sayyed Yadullah.(2024) Mystical irrationalism?. Ma`rifat Falsafi, 2(4), 39-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sayyed Yadullah Yazdanpanah."Mystical irrationalism?". Ma`rifat Falsafi, 2, 4, 2024, 39-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yazdanpanah, S.(2024) 'Mystical irrationalism?', Ma`rifat Falsafi, 2(4), pp. 39-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yazdanpanah, S. Mystical irrationalism?. Ma`rifat Falsafi, 2024; 2(4): 39-66