Ma`rifat Falsafi, Volume 17, Issue 1, No 65, Year 2025 , Pages 27-40

    بررسی چهارمین قضیه جدلی‌الطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Ali / دانشجوی دکترا فلسفه دانشگاه قم / ali.zamanian.8685@gmail.com
    Mahdi Monfared / Associate Professor - Department of Philosophy, University of Qom / mmonfared86@gmail.com
    Seyed ahmad / استادیار گروه فلسفه دانشگاه قم / Ahmad.fazeli@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی چهارمین قضیه جدلی‌الطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی
    Abstract: 
    کانت در فلسفه نظری خود مدعی است واجب الوجود نفیاً یا اثباتاً قابل «استدلال» نیست. وی این مطلب خود را در قالب چهارمین آنتی نومی / قضیه جدلی الطرفین در بخش جدل استعلایی از «نقد عقل محض» مطرح می کند. ادعای کانت مبتنی بر پاره ای مبانی معرفت شناختی و هستی شناسی است که وی براساس آنها، قضایای ریاضیات و فیزیک را «یقینی» و قضایای مابعدالطبیعه را «غیریقینی» و مغالطی معرفی می نماید. به اعتقاد ما، فلسفه اسلامی، به ویژه فلسفه صدرایی، چه در بعد شناخت شناسانه و چه در بعد هستی شناسانه، امکانات مناسبی برای نقادی فلسفه کانت به طور عام، و رفع تعارض از چهارمین قضیه جدلی الطرفین مورد ادعای او را به طور خاص داراست. در این مقاله، شناخت شناسی و هستی شناسی کانت را به اجمال با آموزه های فلسفه صدرایی بررسی کرده ایم و درصددیم تعارض موردنظر او را با کمک آموزه های پیش گفته برطرف سازیم.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali, Monfared, Mahdi, , Seyed ahmad.(2025) بررسی چهارمین قضیه جدلی‌الطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی. Ma`rifat Falsafi, 17(1), 27-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali ; Mahdi Monfared; Seyed ahmad ."بررسی چهارمین قضیه جدلی‌الطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی". Ma`rifat Falsafi, 17, 1, 2025, 27-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Monfared, M, , S.(2025) 'بررسی چهارمین قضیه جدلی‌الطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی', Ma`rifat Falsafi, 17(1), pp. 27-40

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Monfared, M, , S. بررسی چهارمین قضیه جدلی‌الطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی. Ma`rifat Falsafi, 2025; 17(1): 27-40