Ma`rifat Falsafi, Volume 12, Issue 1, No 45, Year 2025 , Pages 81-96

    Declining Infinite Regress in Mirdamad׳s Philosophy and its Criticism in Transcendental Philosophy

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Morteza Bayat / . Faculty member, Arak University. / m-bayat@araku.ac.ir
    Ehsan Mansoori / . Ph. D student, University of Qom. / erfanhakim@yahoo.com
    Abstract: 
    Regress is one of the oldest philosophical problems raised by Aristotle. The first serious research on the problem of declining infinite regress was carried out by Mirdamad. By declining infinite regress is meant setting the cause at the beginning of the chain without effects coming to the end. Defining particular conditions for disproving regress, Mirdamad does not consider declining regress impossible. He holds that the two conditions i.e. the intellectual agreement of the cause with the effect, and the sameness of the direction of successive order with that of the infinity of causes are missing in declining regress, thus the latter not being impossible. Relying on contingency with perpetual and eternal duration, posteriority of effect to its nonexistence in cause, and the foundations of priority in terms of cause, Mirdamad believes that this type of regress is not impossible. Giving the effect the role of relation in respect to the cause, and taking its dependence into consideration, Mulla Sadra holds that such a problem is not raised at all, and in case it is, regress will have an end. On the other hand, Sadrite philosophers have taken the objective agreement of existence into consideration criticizing Mirdamad׳s view.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تسلسل تنازلى در فلسفه میرداماد و نقد آن در حکمت متعالیه
    Abstract: 
    مسئله تسلسل ازجمله کهن ترین مسائل فلسفى است که ارسطو آن را مطرح کرده است. نخستین پژوهش جدى در مسئله تسلسل تنازلى را میرداماد انجام داد. تسلسل تنازلى یعنى علت در ابتداى سلسله قرار گیرد و معلول ها به انتها نرسند. میرداماد با شرایط ویژه اى که براى ابطال تسلسل تعریف مى کند، تسلسل تنازلى را محال نمى داند. وى دو شرط اجتماع عقلى معلول در علت و همسویى جهت ترتب با جهت بى نهایت بودن علت ها را در تسلسل تنازلى موجود ندیده، حکم به عدم استحاله آن مى کند. دلیل این امر آن است که میرداماد بنا بر حدوث دهرى و سرمدى، و مسبوقیت معلول به عدم فکّى خویش در علت و مبانى تقدم بالعلیه، معتقد است که این تسلسل محال نیست. صدرالمتألهین نیز با توجه به رابط بودن معلول نسبت به علت و عدم استقلال آن معتقد است که اساسا این مسئله مطرح نمى شود و در صورت طرح، تسلسل داراى انتها خواهد بود. از سویى فلاسفه صدرایى با مبانى فلاسفه پیش از میرداماد اجتماع عینى وجود را دیده و نظر میرداماد را نقد کرده اند.  
    References: 
    • آشتیانى، سیدجلال الدین، 1379، شرح زادالمسافر ملّاصدرا، تهران، امیرکبیر.
    • ابن سینا، حسین بن عبداللّه، 1376، الالهیات من کتاب الشفا، تحقیق حسن حسن زاده آملى، قم، بوستان کتاب.
    • ارسطو، 1367، متافیزیک، ترجمه شرف الدین خراسانى، تهران، گفتار.
    • خادم زاده، سعید و محمد سعیدى مهر، 1392، «بررسى شرایط سه گانه تسلسل محال»، فلسفه و کلام اسلامى، ش 2، ص 41ـ59.
    • شیرازى، قطب الدین، 1383، شرح حکمه الاشراق، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى.
    • صدرالمتألهین، 1378، سه رساله فلسفى، مقدمه و تصحیح سیدجلال الدین آشتیانى، چ سوم، قم، بوستان کتاب.
    • ـــــ ، 1380، المبدأ و المعاد، مقدمه و تصحیح سیدجلال الدین آشتیانى، چ سوم، قم، بوستان کتاب.
    • ـــــ ، 1382، الشواهدالربوبیة فى المناهج السلوکیه، مقدمه و تصحیح سیدجلال الدین آشتیانى، چ سوم، قم، بوستان کتاب.
    • ـــــ ، بى تا، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، قم، مصطفوى.
    • طباطبائى، سیدمحمدحسین، 1417ق، نهایة الحکمه، چ چهاردهم، قم، مؤسسة النشرالاسلامى.
    • علوى عاملى، سیداحمد، 1376، شرح القبسات، تصحیح حامد ناجى اصفهانى، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه تهران.
    • کهنسال، علیرضا، 1381، «تأمل در تسلسل»، نشریه دانشکده الهیات مشهد، ش 56، ص 85ـ113.
    • لاهیجانى، محمدجعفربن صادق، 1376، شرح رسالة المشاعر، تصحیح و تعلیق سیدجلال الدین آشتیانى، تهران، امیرکبیر.
    • مصباح، محمدتقى، 1405ق، تعلیقه على نهایه الحکمة، قم، مؤسسه درراه حق.
    • میرداماد، محمدبن محمد، 1374، القبسات، به اهتمام مهدى محقق، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
    • ـــــ ، 1376، تقویم الایمان، تصحیح و مقدمه على اوجبى، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه تهران.
    • ـــــ ، 1381، الصراط المستقیم، تصحیح على اوجبى، تهران، میراث مکتوب.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bayat, Morteza, Mansoori, Ehsan.(2025) Declining Infinite Regress in Mirdamad׳s Philosophy and its Criticism in Transcendental Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 12(1), 81-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Morteza Bayat; Ehsan Mansoori."Declining Infinite Regress in Mirdamad׳s Philosophy and its Criticism in Transcendental Philosophy". Ma`rifat Falsafi, 12, 1, 2025, 81-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bayat, M, Mansoori, E.(2025) 'Declining Infinite Regress in Mirdamad׳s Philosophy and its Criticism in Transcendental Philosophy', Ma`rifat Falsafi, 12(1), pp. 81-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bayat, M, Mansoori, E. Declining Infinite Regress in Mirdamad׳s Philosophy and its Criticism in Transcendental Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 2025; 12(1): 81-96