@article { author = {Bayat, Morteza and Mansoori, Ehsan}, title = {تسلسل تنازلى در فلسفه میرداماد و نقد آن در حکمت متعالیه}, journal = {معرفت فلسفی 45، پاییز 1393}, volume = {12}, number = {1}, pages = {81-96}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Regress is one of the oldest philosophical problems raised by Aristotle. The first serious research on the problem of declining infinite regress was carried out by Mirdamad. By declining infinite regress is meant setting the cause at the beginning of the chain without effects coming to the end. Defining particular conditions for disproving regress, Mirdamad does not consider declining regress impossible. He holds that the two conditions i.e. the intellectual agreement of the cause with the effect, and the sameness of the direction of successive order with that of the infinity of causes are missing in declining regress, thus the latter not being impossible. Relying on contingency with perpetual and eternal duration, posteriority of effect to its nonexistence in cause, and the foundations of priority in terms of cause, Mirdamad believes that this type of regress is not impossible. Giving the effect the role of relation in respect to the cause, and taking its dependence into consideration, Mulla Sadra holds that such a problem is not raised at all, and in case it is, regress will have an end. On the other hand, Sadrite philosophers have taken the objective agreement of existence into consideration criticizing Mirdamad׳s view.}, keywords = {progressive and declining infinite regress, Mirdamad, transcendent wisdom, }, title_fa = {تسلسل تنازلى در فلسفه میرداماد و نقد آن در حکمت متعالیه}, abstract_fa ={مسئله تسلسل ازجمله کهن ترین مسائل فلسفى است که ارسطو آن را مطرح کرده است. نخستین پژوهش جدى در مسئله تسلسل تنازلى را میرداماد انجام داد. تسلسل تنازلى یعنى علت در ابتداى سلسله قرار گیرد و معلول ها به انتها نرسند. میرداماد با شرایط ویژه اى که براى ابطال تسلسل تعریف مى کند، تسلسل تنازلى را محال نمى داند. وى دو شرط اجتماع عقلى معلول در علت و همسویى جهت ترتب با جهت بى نهایت بودن علت ها را در تسلسل تنازلى موجود ندیده، حکم به عدم استحاله آن مى کند. دلیل این امر آن است که میرداماد بنا بر حدوث دهرى و سرمدى، و مسبوقیت معلول به عدم فکّى خویش در علت و مبانى تقدم بالعلیه، معتقد است که این تسلسل محال نیست. صدرالمتألهین نیز با توجه به رابط بودن معلول نسبت به علت و عدم استقلال آن معتقد است که اساسا این مسئله مطرح نمى شود و در صورت طرح، تسلسل داراى انتها خواهد بود. از سویى فلاسفه صدرایى با مبانى فلاسفه پیش از میرداماد اجتماع عینى وجود را دیده و نظر میرداماد را نقد کرده اند.   }, keywords_fa = {صدرالمتألهین ,تفسیر سوره ‌بقره ,وجود محمولى ,ویژگى ,این همانى ,خودشکن ,کوآین ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2472}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/4_OP_9.PDF} }