Pages:
71-96
Receive Date: 2025/02/17
Accept Date: 2025/02/17
Abstract:
There have been numerous views on eternity or contingency of the soul as well as its being physically or spiritually originated. The Peripatetic philosophers have regarded the soul as an abstract substance originated along with the origination of the body while it is independent of the body. It is compounded with the body through an integrative addition.
Accordingly, it has a correlation with the body. In Mulla Sadra’s view, however, the origination of soul is not as an abstract being; rather, it is the matter that is resonated in its essence. This goes on in a way that the soul, as far as the physiological features are concerned, in addition to vegetative orders and ideal abstraction, i.e. the animal order, reaches the level that deserves its becoming the rational soul and experiences intellectual abstraction. Master Fayyazi holds that the origination of the soul takes place before the body and as an abstract being. The soul, in order to be complete, dominates the body and governs it. The interest and affection established between the body and the soul results in mutual influence between them. He, due to non-efficiency of the intellect in this regard, relies more on transmitted traditions to prove his own view.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :پیدایش نفس از نگاه فیلسوفان مشاء، صدرالمتألهین و استاد فیاضى
Abstract:
دیدگاه هاى بسیارى در حدوث یا قدم و همچنین جسمانیه الحدوث یا روحانیه الحدوث بودن نفس مطرح شده است. مشائیان نفس را جوهرى مجرد مى دانند که با حدوث بدن حادث شده و در عین حال مستقل از بدن است و ترکیبش با بدن، ترکیبى انضمامى است و براین اساس، با بدن ارتباطى تدبیرى و تأثیر و تأثر متقابل دارند؛ اما به اعتقاد صدرالمتألهین حدوث نفس به صورت مجرد نیست، بلکه ماده در ذات و جوهریت خود اشتداد مى یابد. این روند چنان پیش مى رود که نفس از نظر ویژگى هاى فیزیولوژیک، علاوه بر مراتب نباتى و تجرد مثالى، یعنى مرتبه حیوانى، به جایى مى رسد که شایستگى نفس ناطقه شدن را پیدا مى کند و به حسب آن مرتبه، تجرد عقلانى مى یابد. استاد فیاضى، حدوث نفس را پیش از بدن و به صورت مجرد مى داند. نفس در جهت استکمال خود، بر بدن مسلط شده، آن را در اختیار و تحت ولایت خود مى گیرد. علاقه و محبتى که میان نفس و بدن برقرار مى شود، سبب تأثیر و تأثر میان آنها مى گردد. ایشان به دلیل ناکارآمدى عقل در این مسئله، براى اثبات و تبیین دیدگاه خود، بیشتر بر ظهورات نقل تکیه مى کند.
References:
- ابن اثیر، مجدالدین، بی تا، النهایة فی غریب الحدیث والاثر، قم، اسماعیلیان.
- ابن فارس، احمد، 1420ق، معجم مقائیس اللغة، بیروت، دارالکتب العلمیة.
- ابن منظور، جمال الدین، 1414ق، لسان العرب، چ سوم، بیروت، دارالفکر.
- اردبیلی، احمدبن محمد، 1403ق، مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
- انصاری، مرتضی، 1415ق، کتاب المکاسب، چ سوم، قم، مجمع الفکر الأسلامی.
- ایروانی، علی بن عبدالحسین، 1406ق، حاشیة المکاسب، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- بجنوردی، سیدحسن، 1419ق، القواعد الفقهیة، قم، الهادی.
- بیهقی، احمد بن الحسین، 1414ق، سنن البیهقی الکبری، مکه، دارالباز.
- تبریزى، جوادبن علی، 1416ق، إرشاد الطالب إلى التعلیق على المکاسب، چ سوم، قم، اسماعیلیان.
- جوهری، اسماعیل بن حماد، 1410ق، الصحاح، بیروت، دارالمعرفة.
- حائری، سیدکاظم، 1423ق، فقه العقود، چ دوم، قم، مجمع اندیشه اسلامی.
- حرعاملی، محمدبن حسن، 1409ق، وسائل الشیعة، قم، آل البیت (ع).
- حسینی روحانی، سیدصادق، 1412ق، فقه الصادق (ع)، قم، دارالکتاب.
- حلى، حسن بن یوسف، 1413ق، مختلف الشیعة فی أحکام الشریعة، چ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
- حلی، محمدبن حسن، 1387ق، ایضاح الفوائد، قم، اسماعیلیان.
- خوانساری، سیداحمد بن یوسف، 1405ق، جامع المدارک فی شرح مختصر النافع، چ دوم، قم، اسماعیلیان.
- خوئی، سیدابوالقاسم، 1377، مصباح الفقاهة، قم، مکتبة الداوری.
- راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412ق، مفردات ألفاظ القرآن، لبنان، دارالعلم.
- رشتی، میرزا حبیب الله، 1311ق، کتاب الأجارة، بی جا، بی نا.
- زبیدی، سیدمحمدمرتضی، 1414ق، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، دارالفکر.
- سبزواری، سیدعبدالأعلی، 1413ق، مهذّب الأحکام فی بیان الحلال و الحرام، چ چهارم، قم، المنار.
- طباطبایی، سیدعلی بن محمد، 1418ق، ریاض المسائل فی تحقیق الأحکام بالدلائل، قم، آل البیت (ع).
- طباطبایی یزدى، سیدمحمدکاظم، 1410ق، حاشیة المکاسب، قم، اسماعیلیان.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین، 1393ق، المیزان فی تفسیر القرآن، چ سوم، قم، اسماعیلیان.
- طبرسى، فضل بن حسن، 1372، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، چ سوم، تهران، ناصر خسرو.
- طریحی، فخرالدین، 1416ق، مجمع البحرین، چ سوم، تهران، کتابفروشی مرتضوی.
- عاملی، سیدجواد بن محمد، 1419ق، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة، قم، دفتر انتشارات اسلامى.
- عاملی، زین الدین بن علی، 1413ق، مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الأسلام، قم، مؤسسة المعارف الأسلامیة.
- عاملی، محمدبن مکى، بی تا، القواعد و الفوائد، قم، کتابفروشی مفید.
- عراقی، ضیاءالدین، 1418ق، قاعدة لاضرر، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
- عروسی حویزی، عبدعلی، 1414ق، تفسیر نورالثقلین، چ چهارم، قم، اسماعیلیان.
- فیروزآبادی، مجدالدین محمد بن یعقوب، بی تا، القاموس المحیط، قاهره، المکتبة التوفیقیة.
- فیومی، احمدبن علی، بی تا، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، بی جا، دارالکتب العلمیه.
- قرشی، سیدعلی اکبر، 1412ق، قاموس قرآن، چ ششم، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
- کرکی، علی بن حسین، 1414ق، جامع المقاصد فی شرح القواعد، چ دوم، قم، آل البیت (ع).
- کلینی، محمدبن یعقوب، 1365ق، الکافی، بی جا، دارالکتب الأسلامیة.
- کاشف الغطاء، محمدحسین، 1359ق، تحریرالمجلّة، نجف، المکتبة المرتضویة.
- مراغی، میرعبدالفتاح، 1417ق، العناوین الفقهیة، قم، دفتر انتشارات اسلامى.
- مروّج جزائری، سیدمحمدجعفر، 1416ق، هدی الطالب فی شرح المکاسب، قم، دارالکتاب.
- مشکینی، میرزا علی، بی تا، مصطلحات الفقه، بی جا، بی نا.
- مصطفوی، حسن، 1402ق، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، مرکز الکتاب للترجمة و النشر.
- مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، 1373، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
- ـــــ ، 1379، القواعد الفقهیة، چ پنجم، قم، مدرسة الامام علی بن ابیطالب.
- موسویان، سیدعباس، 1391، بازار سرمایه اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
- موسوی خمینی، سیدروح الله، 1385، الرسائل، قم، اسماعیلیان.
- ـــــ ، 1415ق، المکاسب المحرّمة، قم، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
- ـــــ ، 1421ق، کتاب البیع، قم، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
- نائینی، میرزا محمدحسین، 1413ق، المکاسب و البیع، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
- نجفی، محمدحسن، 1404ق، جواهرالکلام فی شرح شرائع الأسلام، چ هفتم، بیروت، دارإحیاء التراث العربی.
- نراقی، احمد بن محمد مهدی، 1417ق، عوائد الایام، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nur-Muhammadi, Yahya, Nur-Muhammadi, Mohammad reza.(2025) Origination of the Soul in the Views of Peripatetic Philosophers, Mulla Sadra, and Professor Fayyazi. Ma`rifat Falsafi, 11(4), 71-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Yahya Nur-Muhammadi; Mohammad reza Nur-Muhammadi."Origination of the Soul in the Views of Peripatetic Philosophers, Mulla Sadra, and Professor Fayyazi". Ma`rifat Falsafi, 11, 4, 2025, 71-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nur-Muhammadi, Y, Nur-Muhammadi, M.(2025) 'Origination of the Soul in the Views of Peripatetic Philosophers, Mulla Sadra, and Professor Fayyazi', Ma`rifat Falsafi, 11(4), pp. 71-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nur-Muhammadi, Y, Nur-Muhammadi, M. Origination of the Soul in the Views of Peripatetic Philosophers, Mulla Sadra, and Professor Fayyazi. Ma`rifat Falsafi, 2025; 11(4): 71-96