Pages:
193-212
Receive Date: 2025/04/09
Accept Date: 2025/04/09
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ابنسينا و گستره علم الهى
Abstract:
در نظر ابنسینا، باری تعالی به همه اشیا، خواه جزئی باشند یا کلی، پیش از حدوث آنها علم دارد. این علم لازمه علم ذات به ذات بوده و از طریق علل و به سبب ارتسام صور موجودات در ذات، به آنها تعلّق گرفته است. طرح نظریه ارتسام در علم الهی انتقادهای فراوان فلاسفه و متکلّمان را به دنبال داشته است. این کوشش نشان مىدهد ابنسینا خود از چنان ایرادهایی که بر یک قرائت اولیه از نظریه ارتسام وارد کردهاند، آگاه بوده است. او مىکوشد ارتسام را چنان توضیح دهد که نتیجه آن تأثّر ذات از غیر نباشد. در این نوشته، ضمن مرور بر دیدگاههای ابنسینا، نظر وی در عرصه مفهوم صحیح «ارتسام» بررسی مىگردد.
References:
- ـ ابنسینا، الاشارات و التنبیهات، قم، نشرالبلاغه، 1357، ج 3.
- ـ ـــــ ، التعلیقات، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1379، چ چهارم
- ـ ـــــ ، الشفاء، الالهیّات، تقدیم ابراهیم مدکور، تهران، ناصر خسرو، 1363، چ افست.
- ـ ـــــ ، الشفاء، الالهیّات، تهران، دارالفنون، 1303، چ سنگی.
- ـ تفتازانی، مسعود، شرح المقاصد، قم، منشورات شریف الرضی، 1409، چ افست.
- ـ جرجانی، سید شریف، شرح المواقف، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1419.
- ـ شهرستانی، محمّدبن عبدالکریم، الملل و النحل، قاهره، مکتبة الحلبی، 1387ق، ج 2.
- ـ غزالی، محمّد، تهافت الفلاسفه، ترجمه علىاصغر حلبی، تهران، کتابفروشی زوّار، 1363، چ دوم.
- ـ مصطفوی، سیدحسن، صفات الهی (تقریرات درس کلام اسلامی)، به کوشش دانشجویان دوره چهارم کلام، قم، مرکز تربیت مدرّس دانشگاه، 1385.
- ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازی)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة، قم، المکتبة المصطفویه، 1386، ج 6.
- ـ ملکشاهی، حسن، ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات، تهران، سروش، 1363، ج 1.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Shahaboddin.(2025) ابنسينا و گستره علم الهى. Ma`rifat Falsafi, 5(3), 193-212
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Shahaboddin ."ابنسينا و گستره علم الهى". Ma`rifat Falsafi, 5, 3, 2025, 193-212