معرفت فلسفی، سال شانزدهم، شماره چهارم، پیاپی 64، تابستان 1398، صفحات 43-56

    طرحی نو در معیار تمایز مجرد و مادی با ارزیابی معیارهای دیگر

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ سیدمحمدمهدی نبویان / دکتری فلسفه تطبیقی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / smm.nabavian@yahoo.com
    غلامرضا فیاضی / استاد گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / g.faiyazi@gmail.com
    چکیده: 

    تقسیم موجود به مجرد و مادی، یکی از تقسیمات ‎مهم و سرنوشت‎ساز در فلسفه است که توجه به آن، پاسخ بسیاری از مشکلات فلسفی را به همراه دارد. متفکران مسلمان در آثار خویش از مجرد و مادی بحث کرده و تعریف هایی از آن ارائه داده اند. ایشان در این تعریف‎ها ویژگی‎های موجود مجرد و مادی و معیار تمایز آنها را بیان کرده اند که دقت در این معیارها و مبانی آنها، چالش‎هایی را نمایان می سازد. در نوشتار حاضر با نقد و بررسی معیارهایی همچون ماده، مقدار، شکل، وضع، طول، عرض، حجم، رنگ، وجود فی الماده و وجود مع الماده، استعداد، تغییر، حرکت، قابلیت انقسام خارجی، زمان، مکان، شخصیت و جزئیت که توسط متفکران مسلمان مطرح شده، معیار جدیدی در تمایز موجود مادی از مجرد ارائه می گردد که بر اساس آن، موجود مادی، موجودی است که با حواس ظاهری درک می‎شود و یا وابسته به آن است؛ ولی موجود مجرد، موجودی است که نه محسوس با حواس ظاهری است و نه وابسته به آن.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نبویان، سیدمحمدمهدی، فیاضی، غلامرضا.(1398) طرحی نو در معیار تمایز مجرد و مادی با ارزیابی معیارهای دیگر. فصلنامه معرفت فلسفی، 16(4)، 43-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدمهدی نبویان؛ غلامرضا فیاضی."طرحی نو در معیار تمایز مجرد و مادی با ارزیابی معیارهای دیگر". فصلنامه معرفت فلسفی، 16، 4، 1398، 43-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نبویان، سیدمحمدمهدی، فیاضی، غلامرضا.(1398) 'طرحی نو در معیار تمایز مجرد و مادی با ارزیابی معیارهای دیگر'، فصلنامه معرفت فلسفی، 16(4), pp. 43-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نبویان، سیدمحمدمهدی، فیاضی، غلامرضا. طرحی نو در معیار تمایز مجرد و مادی با ارزیابی معیارهای دیگر. معرفت فلسفی، 16, 1398؛ 16(4): 43-56