صفحهها:
5-24
تاریخ دریافت: 1396/03/11
تاریخ پذیرش: 1396/10/25
چکیده:
ابن سینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین در باب نفس و نحوهی تحقق آن دو بیان متفاوت دارند؛ در بیان نخست نفس را حادث و حدوث آن را همراه با بدن یا به عین حدوث بدن می دانند؛ اما بیان دیگری نیز دارند که صراحتاً یا تلویحاً وجود نفس را قبل از بدن می شمارند و به گونه ای سخن می گویند که قِدم نفس از آن برداشت می شود. عدم نگاه جامع به مجموعهی آموزه های آنها سبب خواهد شد که آنها را به تناقض گویی متهم کنیم؛ اما نگاه جامع به آموزه های آنها ما را به درکی عمیق تر از مسئلهی نفس و نحوهی تحقق آن در عالم ماده می رساند. بر این اساس عوالمی عقلی، مثالی و مادی برای نفس در نظر می گیریم و وجود نفس قبل از بدن را ناظر به عوالم مثال و عقل، و وجود مادی نفس را مختص عالم ماده خواهیم دانست.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
Priority of Soul over Body from the Viewpoints of Ibn Sina, Suhrawardi, and Mulla Sadra
Abstract:
Ibn Sina, Suhravardi and Mulla Sadra have different explanations of human soul and its mode of being. In their first explanation we may see that they defend temporality of soul along with the emergence of body or with the same emergence of the body. However in another explanation they explicitly or implicitly defend the existence of the soul prior to body so that one can understand the eternity of the soul. If one does not see all their words in this regard one may accuse them of self-contradicting. But a comprehensive study of their teaching leads us to a deeper understanding of the soul and its mode of being in the material world. On this understanding we recognize three realms of rational, imaginal and material world for soul and will realize that the priority of soul over body relates to the rational and imaginal world and its material being belongs to the material world.
متن کامل مقاله:
سال پانزدهم، شماره سوم، پیاپی 59، بهار 1397
محمدعلی شریفی / کارشناس ارشد فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره m.sharifi115@mailfa.com
محمد فنایی اشکوری / استاد مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره Fanaei.ir@ymail.com
دریافت: 11/03/96 پذیرش: 25/10/96
چکیده
ابن سینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین در باب نفس و نحوة تحقق آن دو بیان متفاوت دارند؛ در بیان نخست نفس را حادث و حدوث آن را همراه با بدن یا به عین حدوث بدن می دانند؛ اما بیان دیگری نیز دارند که صراحتاً یا تلویحاً وجود نفس را قبل از بدن می شمارند و به گونه ای سخن می گویند که قِدم نفس از آن برداشت می شود. عدم نگاه جامع به مجموعة آموزه های آنها سبب خواهد شد که آنها را به تناقض گویی متهم کنیم؛ اما نگاه جامع به آموزه های آنها ما را به درکی عمیق تر از مسئلة نفس و نحوة تحقق آن در عالم ماده می رساند. بر این اساس عوالمی عقلی، مثالی و مادی برای نفس در نظر می گیریم و وجود نفس قبل از بدن را ناظر به عوالم مثال و عقل، و وجود مادی نفس را مختص عالم ماده خواهیم دانست.
کلیدواژه ها: نفس، بدن، تقدم، ابن سینا، شیخ اشراق، صدرالمتألهین.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شریفی، محمدعلی، فنایی اشکوری، محمد.(1397) تقدم نفس بر بدن از دیدگاه ابنسینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین. فصلنامه معرفت فلسفی، 15(3)، 5-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدعلی شریفی؛ محمد فنایی اشکوری."تقدم نفس بر بدن از دیدگاه ابنسینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین". فصلنامه معرفت فلسفی، 15، 3، 1397، 5-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شریفی، محمدعلی، فنایی اشکوری، محمد.(1397) 'تقدم نفس بر بدن از دیدگاه ابنسینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین'، فصلنامه معرفت فلسفی، 15(3), pp. 5-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شریفی، محمدعلی، فنایی اشکوری، محمد. تقدم نفس بر بدن از دیدگاه ابنسینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین. معرفت فلسفی، 15, 1397؛ 15(3): 5-24