Ma`rifat Falsafi, Volume 23, Issue 2, No 90, Year 2025 , Pages -

    A comparative study of Mulla Sadra and Heidegger's views on causality and its origins

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ ali harati / دکتری دانشگاه قم / a.harati@stu.qom.ac.ir
    Mojtaba / دانشجوی دکترا فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی / etemadinia@gmail.com
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.5001527
    Abstract: 
    Mulla Sadra and Heidegger, both of whom, by critiquing the dominant views within their respective philosophical cultures, sought to reinterpret and offer a fresh interpretation of the concept of causality, provide a compelling reason for comparative studies. Mulla Sadra, in three phases of his intellectual life, correlates causality with three concepts respectively: "being-inhering", "connective being", and "a dignity of being". Although in the first two phases, the conventional meaning of causality is somewhat preserved, in the third phase, and in light of the belief in the theory of pantheism, while negating the common dualism between cause and effect, the effect is considered a mode of the cause, and thus the conventional meaning of causality is lost. Heidegger, too, moving beyond the conventional understanding of Aristotle's four causes, links causality with being responsible and enabling something to be present. While criticizing the conventional meaning of causation and effect in causality, he correlates it with the two concepts of poiesis and aletheia. Like Mulla Sadra, Heidegger, by negating the conventional meaning of causality, understands it in the light of the immediate appearance and revelation of being. Despite the structural similarities in their confrontation with the principle of causality, the philosophical basis, intellectual concerns, and methodology of the two philosophers are distinct from each other.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی مقایسه‌ای دیدگاه صدرالمتألهین و هایدگر در باب علیت و خاستگاه آن
    Abstract: 
    ملاصدرا و هایدگر از آن رو که هردو با نقد دیدگاه‌های غالبِ فرهنگ فلسفی متبوع خود در پی بازخوانی و ارائه تفسیری تازه از مفهوم علیت‌اند، محمل مناسبی برای بررسی‌های مقایسه‌ای فراهم می‌آورند. ملاصدرا در سه دوره از حیات فکری خود علیت را به‌ترتیب با سه مفهوم «وجود رابطی»، «وجود رابط» و «تشأن» پیوند می‌دهد. به‌رغم آنکه در دو دوره نخست، تا حدی معنای متعارف علیت محفوظ می‌ماند، اما در دوره سوم و در پرتو باور به نظریه وحدت شخصی وجود، ضمن نفی ثنویت مألوف میان علت و معلول، معلول شأنی از شئون علت و تطوری از تطورات آن به‌شمار می‌رود و به این ترتیب، معنای متعارف علیت از دست می‌رود. هایدگر نیز با گذار از تلقی‌های متعارف از علت‌های چهارگانه ارسطویی، علیت را با مسئول بودن و راهی کردن چیزی برای حضور پیوند می‌دهد. او ضمن نقد معنای متداول سبب¬‌بودگی و اثرگذاری در علیت، آن را با دو مفهوم پوئسیس و اَلِثیا قرین می‌سازد. هایدگر در درس‌گفتارهای اصل بنیاد همانند ملاصدرا با نفی معنای متعارف علیت، آن را در پرتو ظهور و آشکارگی بی‌واسطه هستی فهم می‌کند. به‌رغم شباهت‌های ساختاری در مواجهه با اصل علیت، پایگاه فلسفی، دغدغه‌های اندیشگی و روش‌شناسی دو فیلسوف از یکدیگر متمایز است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    harati, ali, , Mojtaba.(2025) A comparative study of Mulla Sadra and Heidegger's views on causality and its origins. Ma`rifat Falsafi, 23(2), - https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.5001527

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ali harati; Mojtaba ."A comparative study of Mulla Sadra and Heidegger's views on causality and its origins". Ma`rifat Falsafi, 23, 2, 2025, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    harati, A, , M.(2025) 'A comparative study of Mulla Sadra and Heidegger's views on causality and its origins', Ma`rifat Falsafi, 23(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    harati, A, , M. A comparative study of Mulla Sadra and Heidegger's views on causality and its origins. Ma`rifat Falsafi, 2025; 23(2): -