Pages:
145-172
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
Abstract:
Differentiating primary consciousness from superior one, Edelman explains the first by perceptual categorization and value-category memory, while explaining the latter by language. He explicates the connection between perceptions and the subject’s function by brain map as a phenomenological informational space. His idea leads to the rejection of modularity theory, the denial of the subject as a metaphysical entity, an instrumental approach to popular psychology, and a defense of scientific psychology. Edelman considers property dualism and explanatory gap to be pseudo-problems in the philosophy of mind without having right understanding of them.
The authors criticize him on his explanation of primary consciousness by memory, because memory has nothing for representing without mental experiences. Furthermore, a subject cannot be explained merely by brain map, because any mental space is in need of a meta-space, and the brain map will never exist.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسى و نقد شبکه باورهاى جرآلد ادلمن درباره آگاهى
Abstract:
ادلمن آگاهى اوّلیه را از آگاهى برتر متمایز مىکند و آگاهى اوّلیه را با مقولهبندى ادراکى و حافظه مقولى ارزشگذار، و آگاهى برتر را با زبان توضیح مىدهد. وى با نقشه مغز که یک فضاى اطلاعات پدیدارى است، چگونگى پیوند و یکپارچگى ادراکات و عملکرد فاعل شناسایى را تبیین مىکند. لوازم دیدگاه او نفى نظریه قوا، انکار فاعل شناسایى به عنوان هویّت متافیزیکى، رویکرد ابزارانگارانه به روانشناسى عامیانه، و دفاع از روانشناسى علمى است. ادلمن دوگانهانگارى ویژگىها و شکاف تبیینى در فلسفه ذهن را شبهمسئله مىداند و البته خوانش درستى از این مسائل ندارد. به نظر مىرسد که با حافظه نمىتوان آگاهى اوّلیه را توضیح داد؛ زیرا، تا تجارب ذهنى نباشد، حافظه چیزى براى بازآفرینى نخواهد داشت. از این گذشته، نمىتوان سوژه را با نقشه مغز تبیین کرد؛ زیرا، بدون عامل فرادست، هر فضاى ذهنى نیاز به فضایى جامعتر خواهد داشت و هیچگاه نقشه مغزى تحقّق نمىیابد.
References:
- ـ ادلمن، جرآلد، زبان و آگاهى، ترجمه رضا نیلىپور، تهران، نیلوفر، 1387.
-
- ـ ارسطو، درباره نفس، ترجمه علىمراد داوودى، تهران، حکمت، 1378.
-
- ـ برگسون، هانرى، تحوّل خلّاق، ترجمه علىقلى بیانى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1371.
-
- ـ کریپکى، سول اِى، نامگذارى و ضرورت، ترجمه کاوه لاجوردى، تهران، هرمس، 1381.
-
- - Burge, Taylor, Foundation of Mind, New York, Oxford University Press, 2007.
-
- - Chalmers, David, "Facing up to the problem of consciousness", in Jonayhan Shear (ed), Explaining Consciousness, Massachusetts, Institute of Technology, 1997.
-
- - Chalmers, David, Conscious Mind; in Search of a Fundamental theory, New York and Oxford, Oxford University Press, 1995.
-
- - Churchland, Patricia Smith, "Reductionism and Anti reductionism in Functionalist theories of Mind", in Brian Beakley & Peter Ludlow (eds), Philosophy of Mind/Classical Problem/Contemporary Issues, Mit Press, 2006.
-
- - Corbi, joseph & Joseph Prades, Minds, Causes and Mechanisms: A Case Against Physicalism, Oxford, Blackwell, 2000.
-
- - Dennett, Daniel, "The cartesian theater and Filling in the stream of consciousnessin", in Nature of Consciousness, Ned Block, Owen Flangan and Guven Guzelder (eds), Nature of Consciousness, Massachusetts, Institute of technology, 1997.
-
- - Edelman, Gerald.M, Second Nature; Brain Science and Human Knowledge, New Havan & London, Yale University Pres, 2006.
-
- - Feigl, Herbert, "from "the Mental and the Physical"", in Brian Beakley & Peter Ludlow (eds), Philosophy of Mind/Classical Problem/Contemporary Issues, Mit Press, 2006.
-
- - Hutto, Daniel, Beyond Physicalism, Amsterdam, John Benjamin Publishing Company, 2000.
-
- - Kim, Jaegwon, Philosophy of Mind, Oxford, Westview Presss, 1998.
-
- - Kriegel, Uriah, "Philosophical Theories of Consciousness: Contemporaray Western Perspectives", in Max Welmans & Susan Schneider (eds), The Blackwell Companion to Consciousness, Malden, Blackwell Publishing Press, 2007.
-
- - Levine, Joseph, "Materialism and Qualia: The Explanatory Gap", in Timothy O'Connor & David Robb (ed), Philosophy of Mind; Contemporary Readings, Routledge, 2003.
-
- - McGinn, Colin, "Can We Solve the Mind-Body Problem", in Ned Block, Owen Flangan and Guven Guzelder (eds), Nature of Consciousness, Massachusetts, Institute of technology, 1997.
-
- - Nagel, Thomas, "What is it Like to Be a Bat?", in David. M Rosenthal (ed), Nature Of Mind, New York & Oxford, Oxford University Press, 1991.
-
- - Searle, John, The Mystery of Consciousness, The New York review of books, 1997.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Ali, , Azim.(2025) A Critique of Gerald Edelman’s Ideas about Consciousness. Ma`rifat Falsafi, 8(3), 145-172
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali ; Azim ."A Critique of Gerald Edelman’s Ideas about Consciousness". Ma`rifat Falsafi, 8, 3, 2025, 145-172
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, , A.(2025) 'A Critique of Gerald Edelman’s Ideas about Consciousness', Ma`rifat Falsafi, 8(3), pp. 145-172
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, , A. A Critique of Gerald Edelman’s Ideas about Consciousness. Ma`rifat Falsafi, 2025; 8(3): 145-172