@article { author = {, Ali and , Azim}, title = {بررسى و نقد شبکه باورهاى جرآلد ادلمن درباره آگاهى}, journal = {معرفت فلسفی 31/بهار 90}, volume = {8}, number = {3}, pages = {145-172}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Differentiating primary consciousness from superior one, Edelman explains the first by perceptual categorization and value-category memory, while explaining the latter by language. He explicates the connection between perceptions and the subject’s function by brain map as a phenomenological informational space. His idea leads to the rejection of modularity theory, the denial of the subject as a metaphysical entity, an instrumental approach to popular psychology, and a defense of scientific psychology. Edelman considers property dualism and explanatory gap to be pseudo-problems in the philosophy of mind without having right understanding of them. The authors criticize him on his explanation of primary consciousness by memory, because memory has nothing for representing without mental experiences. Furthermore, a subject cannot be explained merely by brain map, because any mental space is in need of a meta-space, and the brain map will never exist. }, keywords = {Edelman, Primary Consciousness, Superior Consciousness, Natural Selection, Neuronal Theory of Group Selection, Explanatory Gap., }, title_fa = {بررسى و نقد شبکه باورهاى جرآلد ادلمن درباره آگاهى}, abstract_fa ={ادلمن آگاهى اوّلیه را از آگاهى برتر متمایز مى‏کند و آگاهى اوّلیه را با مقوله‏بندى ادراکى و حافظه مقولى ارزش‏گذار، و آگاهى برتر را با زبان توضیح مى‏دهد. وى با نقشه مغز که یک فضاى اطلاعات پدیدارى است، چگونگى پیوند و یک‏پارچگى ادراکات و عملکرد فاعل شناسایى را تبیین مى‏کند. لوازم دیدگاه او نفى نظریه قوا، انکار فاعل شناسایى به عنوان هویّت متافیزیکى، رویکرد ابزارانگارانه به روان‏شناسى عامیانه، و دفاع از روان‏شناسى علمى است. ادلمن دوگانه‏انگارى ویژگى‏ها و شکاف تبیینى در فلسفه ذهن را شبه‏مسئله مى‏داند و البته خوانش درستى از این مسائل ندارد. به نظر مى‏رسد که با حافظه نمى‏توان آگاهى اوّلیه را توضیح داد؛ زیرا، تا تجارب ذهنى نباشد، حافظه چیزى براى بازآفرینى نخواهد داشت. از این گذشته، نمى‏توان سوژه را با نقشه مغز تبیین کرد؛ زیرا، بدون عامل فرادست، هر فضاى ذهنى نیاز به فضایى جامع‏تر خواهد داشت و هیچ‏گاه نقشه مغزى تحقّق نمى‏یابد. }, keywords_fa = {انتخاب طبیعى ,آگاهى اوّلیه ,آگاهى برتر ,نظریه نورونى انتخاب گروهى ,شکاف تبیینى. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/360}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/5_OP_2.PDF} }