Ma`rifat Falsafi, Volume 3, Issue 2, No 10, Year 2024 , Pages 75-110

    باور و حیث التفاتى

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :باور و حیث التفاتى
    Abstract: 

    در مورد «باور» چند پرسش مهم مطرح است: نخست اینکه «باور» چیست و آیا اصولا چیزى به نام «باور» وجود دارد یا نه؟ دوم اینکه باور داراى چه ویژگى هایى است؟ سوم اینکه باور و معرفت چه نسبتى با هم دارند؟ و سرانجام اینکه منظور از «باور» چیست؟ در پاسخ به پرسش نخست، دو دیدگاه مهم مطرح است: رفتارگرایى و کارکردگرایى. هرچند این دو مباحثى متافیزیکى هستند، اما چالش هاى معرفتى مهمى به وجود مى آورند. مهم ترین ویژگى «باور»، حیث التفاتى آن است که پیشینه آن به ابن سینا باز مى گردد. این بحث را، که بعداً برنتانو احیا نمود، امروزه در فلسفه هاى تحلیلى و «فلسفه» ذهن مورد توجه جدّى قرار گرفته است. در باب نسبت میان «باور» و «معرفت»، دست کم چهار دیدگاه مهم مطرح است که عبارتند از: انکار وجود چیزى به نام «باور» (دیدگاه رفتارگرایان)، نفى تلازم میان باور و معرفت، جداانگارى ساحت هاى باور، و معرفت و تلازم آن دو.

        - ابن سینا، الشفاء، الهیات، با تحقیق ابراهیم مدکور، (قم، کتابخانه آیت الله نجفى، 1404 ق)؛
        - ـــــ، النفس، تحقیق حسن حسن زاده آملى، (قم، مرکز النشر، 1375)؛
        ـ ـــــ، التعلیقات، تحقیق ابراهیم بدوى، (قم، مرکز النشر، بى تا)؛
        - ـــــ، المبدأ و المعاد، (تهران، موسسه مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل با همکارى دانشگاه تهران، 1363)؛
        ـ خاتمى، محمود، فلسفه ذهن، (تهران، جهاد دانشگاهى، 1381)؛
        ـ طباطبائى، سید محمّدحسین، نهایة الحکمة، با تصحیح و تعلیقه غلام رضا فیاضى، (قم، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، 1378)؛
        ـ طوسى، خواجه نصیرالدین، تعدیل المعیار فى نقد تنزیل الافکار، به اهتمام مهدى محقق و توشى هیکو ایزتسو، (تهران، 1353، بى تا)؛
        ـ طهانوى، على، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، (بیروت، مکتبة لبنان، 1996 م)؛
        ـ رازى، قطب الدین، الرسالة المعموله فى التصور و التصدیق، ضمن رسالتان فیالتصور و التصدیق، تحقیق مهدى شریعتى، (قم، اسماعیلیان، 1416 ق)؛
        - مصباح، محمّدتقى، آموزش فلسفه، (تهران، سازمان تبلیغات اسلامى، 1372)؛
        ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار، (تهران، صدرا، بى تا)، ج 9؛
        ـ میرزاهد هروى، شرح رسالة المعموله فى التصور و التصدیق و تعلیقاته، تحقیق مهدى شریعتى، (قم، مکتبه الشهید شریعتى، 1420 ق)؛
        - Brentano, Franz, Psychology from an Empirical Standpoint. Translated by Antos C. Rancurello, D. B. Terrell and Linda L. McAlister. London: Routledge, 1995.
        - Routledge Encyclopedia of philosophy: London and New York: Routledge,1998, vol. 4, pp. 816-821.
        - Dummett, Michael, Origins of Analytical Philosophy, Harvard University Press, 1994.
        - Moser, Paul .k, Moulder, trout, The Theory of Knowledge, New York: Oxford, 1998.
        - Moser, Paul .k, Human Knowledge, New York, Oxford, Oxford University, 1995؛
        - Timothy OConnor and David Robb (ed), philosophy of mind: contemporary readings, Edted by Routledge, 2003.
        - Lycan, William G. (ed), Mind And Cognition: A reader, Blackwell, 1989؛
        - The Stanford Encyclopedia of philosophy, (Fall 1999 Edition) Edward N. Zalta. (ed) URL= http: // plato. Stanford. Edu/ archives/ fall 1999/ entries/ Russell/
        - Philosophy of mind, edited by timothy o connor and david robb, London and New York, Routledge, 2003.
        - Audy, Robert, Epistemolgy, Routledge, London and New York, 1998.
        - Dennett, Daniel, The Intentional Stance. Cambridge, Mass.: M.I.T. Press, 1987.
        - Pollock, John L. & Cruz, Joseph, Contemporary Theories of Knowledge, second Edition, Roeman and littlefied, 1999.
        - Oxford Studies in Ancient Philosophy, (ed) Julia Annas, Claredon press, 1992, vols 5 and 6.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaie, Rahmatollah.(2024) باور و حیث التفاتى. Ma`rifat Falsafi, 3(2), 75-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahmatollah Rezaie."باور و حیث التفاتى". Ma`rifat Falsafi, 3, 2, 2024, 75-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaie, R.(2024) 'باور و حیث التفاتى', Ma`rifat Falsafi, 3(2), pp. 75-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaie, R. باور و حیث التفاتى. Ma`rifat Falsafi, 2024; 3(2): 75-110