@article { author = {Rezaie, Rahmatollah}, title = {باور و حیث التفاتى}, journal = {معرفت فلسفی 10، زمستان 1384}, volume = {3}, number = {2}, pages = {75-110}, year = {2006}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {باور و حیث التفاتى}, abstract_fa ={در مورد «باور» چند پرسش مهم مطرح است: نخست اینکه «باور» چیست و آیا اصولا چیزى به نام «باور» وجود دارد یا نه؟ دوم اینکه باور داراى چه ویژگى هایى است؟ سوم اینکه باور و معرفت چه نسبتى با هم دارند؟ و سرانجام اینکه منظور از «باور» چیست؟ در پاسخ به پرسش نخست، دو دیدگاه مهم مطرح است: رفتارگرایى و کارکردگرایى. هرچند این دو مباحثى متافیزیکى هستند، اما چالش هاى معرفتى مهمى به وجود مى آورند. مهم ترین ویژگى «باور»، حیث التفاتى آن است که پیشینه آن به ابن سینا باز مى گردد. این بحث را، که بعداً برنتانو احیا نمود، امروزه در فلسفه هاى تحلیلى و «فلسفه» ذهن مورد توجه جدّى قرار گرفته است. در باب نسبت میان «باور» و «معرفت»، دست کم چهار دیدگاه مهم مطرح است که عبارتند از: انکار وجود چیزى به نام «باور» (دیدگاه رفتارگرایان)، نفى تلازم میان باور و معرفت، جداانگارى ساحت هاى باور، و معرفت و تلازم آن دو. }, keywords_fa = {باور ,فهم ,معنا ,کارکردگرایى ,حذف‌گرایى ,حیث التفاتى ,صدق و معرفت ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/302}, eprint = {} }