Ma`rifat Falsafi, Volume 2, Issue 2, No 6, Year 2024 , Pages 97-116

    Inference to the Best Explanation The Definition and Significance of the Basis of Human Knowledge: the Sensual and the sensa

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Abstract: 
    The sensa, which are usually considered as a part of the sensual (Mahsusat), are basically important in epistemology. In this paper, the sensa and the sensual are defined and compared. It is argued that their traditional definitions in philosophy and logic are not free from difficulties. The definitions introduced by Mohaqeq Toosi have also attracted some support from various philosophers, though these definitions, too, need some modifications. The point that we have intuitive direct knowledge of our own conditions, faculties, activities and self makes it necessary to revise the definitions of the above terms. In other words, our statements of sensa are expressions of our intuitive divect knowledge. On the other hand, the genuineness of sensual are evaluated through senses, inner sense, common sense, imagination and so forth. Hence, the sensual should be distinguished from the sensa, which are obvious statements beyond the sensual, and the most valid category of knowledge.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مروری بر تعریف و جایگاه زیرساخت‌های معرفت بشری: محسوسات و وجدانیات
    Abstract: 

    وجدانیات که معمولاًًً قسمی از محسوسات یا مشاهدات به شمار آمده اند، در معرفت شناسی نقشی اساسی دارند. در باب محسوسات و وجدانیات، مباحث بسیاری می توان طرح کرد. این نوشتار صرفاً به تعریف محسوسات و وجدانیات و جایگاه وجدانیات در برابر محسوسات می پردازد. در تاریخ منطق و فلسفه، برای محسوسات و وجدانیات تعریف رایجی می توان یافت. این تعریف، به رغم شهرت آن، با مشکلات بسیاری روبه روست. محقق طوسی تعریف دیگری ارائه کرده است. تعریف وی نیز مدافعانی دارد، و شماری از متفکران آن را از وی اقتباس کرده اند. باید اذعان داشت که این تعریف پاره ای از مشکلات را مرتفع می سازد، اما خود نیازمند اصلاح است. به نظر می رسد منشأ لزوم تجدید نظر در هر دو تعریف این است که علم انسان به احوال، قوا، و انفعالات نفسانی خود، همچون علم او به ذات و افعالش، حضوری است. از این روی، از منظر ما گزاره های وجدانی یا وجدانیات صرفاً گزاره هایی اند که از علوم حضوری حکایت می کنند. اما محسوسات گزاره هایی هستند که عقل از راه حواسی ظاهری یا باطنی، نظیر حس مشترک، واهمه و متصرفه، بر مفاد آنها صحه می گذارد. بر این اساس، از آنجا که میان محسوسات و وجدانیات تمایزی اساسی وجود دارد، وجدانیات را باید از محسوسات جدا ساخت و قسیم آنها قرار داد. وجدانیات گزاره هایی واقعاً بدیهی بوده، و فراتر از محسوسات اند، و بلکه معتبرترین معرفت های حصولی به شمار می آیند.

        ـ ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، (تهران، مطبعة الحیدری، 1377 هـ.ق) ج 1؛
        ـ ــــــ، البرهان من الشفا؛
        ـ ــــــ، تبصره و دو رساله دیگر در منطق، (تهران، دانشگاه تهران، 1337)؛
        ـ ــــــ، النفس من کتاب الشفا، تحقیق حسن حسن زاده، (قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1375)؛
        ـ الساوی، ابن سهلان، البصائر النصریة، (بیروت، دارالفکر، 1993م)؛
        ـ بهمنیار بن مرزبان، التحصیل، تصحیح استاد مرتضی مطهری، (تهران، دانشگاه تهران، 1349)؛
        ـ رازی، فخرالدین محمد، المباحث المشرقیة، (تهران، مکتبة الأسدی، 1969م)، ج 2؛
        ـ ــــــ، لباب الأشارات و التنبیهات، تحقیق احمد الحجازی السقا، (قاهره، مکتبة الکلیات الازهریة، 1986م)؛
        ـ رازی، قطب الدین، شرح المطالع، قطب الدین الرازی (قم، کتبی نجفی، بی تا)؛
        ـ سبزواری، ملاهادی، شرح المنظومه، تعلیق حسن حسن زاده آملی، (قم، ناب، 1380)، چ چهارم، ج اول؛
        ـ سهروردی، شهاب الدین یحیی، حکمة الأشراق، در مجموعه مصنفات شیخ اشراق (تهران، پژوهشگاه، 1382) ج 2؛
        ـ ـــــــ، منطق التلویحات، تحقیق علی اکبر فیاض، (تهران، دانشگاه تهران، 1334)؛
        ـ شهرزوری، شمس الدین محمد، شرح حکمة الأشراق، تصحیح حسین ضیائی تربتی، (تهران، پژوهشگاه، 1372)؛
        ـ شیرازی، قطب الدین، درة التاج، (تهران، حکمت، 1369)، چ سوم؛
        ـ ـــــــ، شرح حکمة الأشراق، (قم، بیدار، بی تا)؛
        ـ صدر، محمدباقر، الاسس المنطقیة للاستقراء، بیروت، دارالتعارف، 1397 هـ .ق، الطبعة الثانیة؛
        ـ صدرالمتألهین، الحکمة المتعالیه الاسفار الأربعة العقلیة، (تهران، دارالمعارف الاسلامیه، 1383هـ.ق)، ج 8؛
        ـ طباطبایی، سیدمحمدحسین، رسائل سبعه البرهان، (قم، بنیاد علامه طباطبایی و...، 1362)؛
        ـ ــــــ، نهایة الحکمة؛
        ـ طوسی، نصیرالدین، منطق التجرید، فی الجوهر النضید، العلامة العلی، تحقیق محسن بیدارفر، (قم، بیدار، الثانیة، 1381)؛
        ـ علامة الحلی، القواعد الجلیة فی شرح الرسالة الشسیة، تحقیق فارس حسون، (قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1412 هـ.ق)؛
        ـ غزالی، ابوحامد محمد، المستصفی من علم الأصول، تحقیق محمد سلیمان الأشقر، (بیروت، مؤسسة الرسالة، 1997م)؛
        ـ ــــــ، محک النظر، تحقیق رفیق العجم، (بیروت، دارالفکر، 1994)؛
        ـ ــــــ، معیار العلم فی فن المنطق، تحقیق علی بوملحم، (بیروت، الهلال، 1993م)؛
        ـ مصباح، محمدتقی، آموزش فلسفه، ج 1؛
        ـ ــــــ، تعلیقه علی نهایة الحکمة، (قم، در راه حق، 1405 هـ.ق)؛
        ـ مظفر، محمدرضا، المنطق، (قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1423 هـ.ق)؛
        ـ یزدی، ملاعبدالله، الحاشیة علی تهذیب المنطق، (قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1363.(
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh yazdi, Mohammad.(2024) Inference to the Best Explanation The Definition and Significance of the Basis of Human Knowledge: the Sensual and the sensa. Ma`rifat Falsafi, 2(2), 97-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Hoseinzadeh yazdi."Inference to the Best Explanation The Definition and Significance of the Basis of Human Knowledge: the Sensual and the sensa". Ma`rifat Falsafi, 2, 2, 2024, 97-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh yazdi, M.(2024) 'Inference to the Best Explanation The Definition and Significance of the Basis of Human Knowledge: the Sensual and the sensa', Ma`rifat Falsafi, 2(2), pp. 97-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh yazdi, M. Inference to the Best Explanation The Definition and Significance of the Basis of Human Knowledge: the Sensual and the sensa. Ma`rifat Falsafi, 2024; 2(2): 97-116