Ma`rifat Falsafi, Volume 12, Issue 4, No 48, Year 2025 , Pages 81-106

    An Ontological Analysis of Expediency in al-Mizan

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mahdi Borhan / PhD Student of Comparative Philosophy/ Imam Khomeini Educational and Research Institute / politicsmag@qabas.net
    Mojtaba Mesbah / Assistant Professor in Department of Philosophy/ Imam Khomeini Educational and Research Institute / M-mesbah@Qabas.net
    Abstract: 
    Based on Allamah Tabatabaei's view, 'expediency' has a real existence. However, having a real existence does not mean having an external reality. Rather, 'expediency' is one of philosophical concepts with a real origin of abstraction. Various explanations have been put forward for the reality of expediency. Among them is the idea that expediency is an existential and continuous entity and a requisite of the nature of things; it is the foundation of conventional concepts, and the same as divine precept and action. It is the sign of the wisely done actions, and a criterion for inherent goodness. Careful examination of Allama Tabatabaie's works, suggests four modes of existence for expediency: real objective existence, an existence beyond objectivity and subjectivity, subjective existence, and conventional existence. Based on Allamah Tabatabaie's view, expediency has weak and strong existential grades. Here, we have explained gradation in expediency based on instances of expediency that are: the reality of things, goal, action, and society. We have, then, found the context for the realization of expediency in the two worlds of ‘creation’ and 'legislation'.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل هستى شناختى مصلحت در المیزان
    Abstract: 
    براساس دیدگاه علّامه طباطبائى، «مصحلت» داراى وجودى واقعى است. داشتن وجود واقعى، به معناى داشتن مابازاى خارجى نیست، بلکه مصلحت از مفاهیم فلسفى است که منشأ انتزاع واقعى دارد. تبیین هاى گوناگونى بر واقعى بودن مصلحت ارائه شده است؛ از جمله اینکه مصلحت، امر وجودى و مستمرى است که مقتضاى طبیعت اشیاست؛ پشتوانه اعتباریات بوده، نفس حکم و فعل الهى است؛ نشانه حکیمانه بودن فعل است و ملاک حسن و خیر تکوینى مى باشد. با دقت در آثار علّامه طباطبائى، چهار نحوه هستى براى مصلحت مى توان بیان کرد: هستى واقعى خارجى، هستى منحاز از خارج و ذهن، هستى ذهنى و هستى اعتبارى. براساس دیدگاه علّامه، مصلحت داراى مراتب وجودى شدید و ضعیف است و در این نوشتار تشکیک در مصلحت را براساس مصادیق مصلحت که عبارت اند از «حقیقت اشیا»، «غایت»، «فعل» و «جامعه»، تبیین کرده، ظرف تحقق مصلحت را در دو عالم «تکوین» و «تشریع» یافتیم.  
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Borhan, Mahdi, Mesbah, Mojtaba.(2025) An Ontological Analysis of Expediency in al-Mizan. Ma`rifat Falsafi, 12(4), 81-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi Borhan; Mojtaba Mesbah."An Ontological Analysis of Expediency in al-Mizan". Ma`rifat Falsafi, 12, 4, 2025, 81-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Borhan, M, Mesbah, M.(2025) 'An Ontological Analysis of Expediency in al-Mizan', Ma`rifat Falsafi, 12(4), pp. 81-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Borhan, M, Mesbah, M. An Ontological Analysis of Expediency in al-Mizan. Ma`rifat Falsafi, 2025; 12(4): 81-106