Ma`rifat Falsafi, Volume 11, Issue 4, No 44, Year 2025 , Pages 119-146

    Heidegger and the End of Philosophy

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Ali Fathi / دانشیار گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران / afathi1360@yahoo.com
    Abstract: 
    In his works, Heidegger has frequently referred to the end of philosophy. In the present article, we seek to show the roots of passing metaphysics and the end of philosophy with a look at the historical approach influenced by Diltai and his wish to reach a pure reading of Christian doctrines. By searching in his works, we may infer that philosophy, in his view, has two meanings: in the first meaning, he regards philosophy as the synonym for metaphysics. He holds that the history of metaphysics has started by neglecting the existence and dealing with the beings and what the western human has indulge in is nothing except neglecting the reality of existence. In the second meaning, however, he regards philosophy as the synonym for thought and holds that although philosophy in the meaning of metaphysics has ended, philosophy in the meaning of thought and its new relationship with existence may be a new window for humans. In the present article, we have dealt more with the first meaning of philosophy in Heidegger’s view so that we may clarify his complex claim. And at the end, the article deals with some short critical considerations regarding his view.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :هیدگر و پایان فلسفه
    Abstract: 
    هیدگر در آثار خود به کرّات از پایان فلسفه سخن گفته است. در این مقاله برآنیم تا ریشه هاى گذشت از مابعدالطبیعه و پایان فلسفه را با عنایت به رهیافت تاریخى متأثر از دیلتاى و تمناى او براى رسیدن به خوانشى ناب از آموزه هاى مسیحیت نشان دهیم. از فحص در آثار او مى توان چنین استنباط کرد که فلسفه از دید او دو معنا دارد: در معناى نخست او فلسفه را مرادف با متافیزیک مى گیرد و معتقد است که تاریخ متافیزیک با غفلت از وجود و پرداختن به موجودات آغاز شده است و نیست انگارى اى که بشر غربى در دام آن گرفتار آمده، نیز چیزى جز غفلت از حقیقت وجود نیست؛ اما در معناى دوم فلسفه را مرادف تفکر قرار مى دهد و معتقد است هرچند فلسفه به معناى متافیزیک به پایان راه رسیده است، فلسفه به معناى تفکر و نسبت جدید با وجود مى تواند روزنه اى براى بشر ایجاد کند. در این مقال، بیشتر معناى نخست ادعاى هیدگر مورد بررسى قرار گرفته است تا ادعاى غامض او وضوح بیشترى یابد و در پایان، مقاله با ملاحظات انتقادى کوتاهى بر دیدگاه او پایان یافته است.  
    References: 
    • ایمان، محمدتقی و احمد کلاته ساداتی،1392، روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان، قم، پزوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • میرمعزی، سیدحسین، ۱۳۸۰، اسلام و نظام اقتصادی، اقتصاد اسلامی، ش۳، ص91-108.
    • ـــــ ، ۱۳۸5، نقد و بررسی دیدگاه شهید صدر درباره هویت اقتصاد اسلامی، اقتصاد اسلامی، ش22، ص123-146.
    • موسویان، سیدعباس، ١٣٨١، دین و اقتصاد، اقتصاد اسلامی، ش٨، ص37-60.
    • منذر قحف، 1385، مروری بر الگوهای اقتصاد اسلامی، ترجمة سیدحسین میرمعزی، اقتصاد اسلامی، ش21، ص157-188.
    • نصر، سیدحسین، 1374، جوان مسلمان و دنیای متجدد، ترجمة مرتضی اسعدی، چ دوم، تهران، طرح نو.
    • نجارزاده و دیگران، 1387، شکل گیری نظام های اقتصادی بر مبنای اخلاق اسلامی و اخلاق سرمایه داری، جستارهای اقتصادی، ش۱۰، ص۷-۳۷.
    • یوسفی، احدعلی، ۱۳۸5، ابهام در اهداف نظام اقتصادی اسلام و ساماندهی آن، اقتصاد اسلامی، ش23، ص101-126.
    • Cooper, John M, (ed.), 1997, Plato: Complete Works, Indianapolis: Hackett.
    • Arrow, K.J, 1951, Social Choice and Individual Values, New York.
    • Hobbes, T, 1651, leviathan ,oxford.
    • Bentham, J, 1789, Introduction to the Principles of Morals and Legislation, Oxford.
    • Locke, J, 1689, Second Treatise of Governmen, Oxford.
    • Hume, D, 1739, Treatise of Human Nature, Book III, part I, Oxford.
    • Kant, I, 1949, Critique of Pracitical Reason, Chicago.
    • Mandeville, Bernard, 1924 [1729], The Fable of the Bees,. New York, Oxford University Press.
    • Shields, C, 2008 ,The Oxford Handbook on Aristotle, Oxford: Oxford University Press
    • Smith, A, 1776, An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, Glasgow edition, Oxford.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fathi, Ali.(2025) Heidegger and the End of Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 11(4), 119-146

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali Fathi."Heidegger and the End of Philosophy". Ma`rifat Falsafi, 11, 4, 2025, 119-146

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fathi, A.(2025) 'Heidegger and the End of Philosophy', Ma`rifat Falsafi, 11(4), pp. 119-146

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fathi, A. Heidegger and the End of Philosophy. Ma`rifat Falsafi, 2025; 11(4): 119-146